Szkoła dostępna dla wszystkich

    Dostępna edukacja dla każdego ucznia – spotkanie z kuratorami w MEN

    21 sierpnia 2025 r. w Ministerstwie Edukacji Narodowej odbyło się spotkanie poświęcone dostępności edukacji dla wszystkich uczniów i uczennic. W naradzie wzięli udział kuratorzy oświaty z całej Polski, podsekretarz stanu Izabela Ziętka oraz dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej, Elżbieta Neroj.

    Strategie i narzędzia wspierające uczniów

    Głównym celem spotkania było przedstawienie praktycznych narzędzi i strategii, które pomogą szkołom we wspieraniu sukcesu każdego ucznia w nowym roku szkolnym 2025/2026. Duży nacisk położono na edukację włączającą, która ma za zadanie dostosować system nauczania do potrzeb każdego dziecka.

    Uczestnicy spotkania zapoznali się również z doświadczeniami i wnioskami z projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Projekt ten, realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z MEN i UNICEF, dostarcza sprawdzonych rozwiązań, które można wdrożyć w polskich placówkach.

    Nowe publikacje i materiały dla szkół

    Podczas spotkania Małgorzata Dadura, przedstawicielka projektu, zaprezentowała nowe publikacje, które mają wspierać nauczycieli, dyrektorów i specjalistów w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach. Materiały te zostały stworzone, aby pomóc szkołom i przedszkolom w tworzeniu bardziej włączającego środowiska nauczania. Wśród wydawnictw znalazły się również publikacje dla dyrektorów, które koncentrują się na budowaniu silnego przywództwa oraz kształtowaniu pozytywnej kultury organizacyjnej w szkołach.

    Ważnym elementem prezentacji była zapowiedź publikacji, która ukaże się w nowym roku szkolnym: „Włączające strategie edukacyjne. Katalog praktyk edukacyjno-specjalistycznych w pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach”, zawierającej praktyczne przykłady i metod pracy, które zostały wypracowane przez nauczycieli-specjalistów. Będzie to cenne źródło inspiracji i konkretnych rozwiązań dla wszystkich, którzy chcą, żeby ich szkoła była bardziej dostępna i włączająca.