Szkoła dostępna dla wszystkich

    Zakończenie kursu „W drodze do dwujęzyczności”

    Bariera językowa to największe wyzwanie, z jakim mierzą się uczniowie z doświadczeniem migracji w polskich szkołach. Dzieci te przyjeżdżają do nas z różnych miejsc na świecie, ich losy migracyjne są odmienne, a umiejętności szkolne i poziom znajomości języka polskiego zróżnicowane. Ze względu na brak znajomości języka polskiego rodzice również nie potrafią pomóc im w nauce.

    Szczególna rola przypada więc nauczycielom, którzy stają się nie tylko edukatorami, ale też przewodnikami w świecie języka, wiedzy i kultury. Każdy nauczyciel, niezależnie od przedmiotu, uczy dziecko nie tylko swojej dziedziny wiedzy, ale także języka polskiego. To właśnie poprzez lekcje matematyki, historii czy biologii uczniowie poznają słownictwo, struktury językowe i sposób formułowania myśli, które są niezbędne do efektywnej nauki. Skuteczne wspieranie uczniów z doświadczeniem migracji w nauce i integracji wymaga przygotowanie nauczycieli do pracy z tą specyficzną grupą uczących.

    Na te potrzeby odpowiadał kurs “W drodze do dwujęzyczności”, przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych oraz Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w ramach projektu Szkoła dostępna dla wszystkich. Kurs został opracowany przez ekspertki w obszarze glottodydaktyki prof. UKEN dr hab. Małgorzatę Pamułę-Behrens, prof. UKEN dr hab. Marzenę Błasiak-Tytułę, dr hab. Annę Młynarczuk-Sokołowską, dr Kamilę Dembińską i dr Katarzynę Szostak-Król.

    Z radością informujemy, że ponad 400 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, matematyki, biologii, historii ukończyło kurs.

    Uczestnicy kursu zdobyli wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie:

    • metodyki nauczania języka polskiego jako drugiego w kontekście edukacyjnym
    •  integrowania wspierania rozwoju językowego uczniów z nauką innych przedmiotów, 
    • strategii nauczania słownictwa i gramatyki języka polskiego,
    • czytania i rozumienia tekstów w języku polskim,
    • kompetencji interkulturowych.

    Uczestnicy otrzymali mikropoświadczenie Odznaka+ potwierdzające ich zaangażowanie w rozwój kompetencji w pracy z uczniami z doświadczeniem migracji.  

    A to dopiero początek! Już w kolejnym roku szkolnym rusza II edycja kursu!
    Śledźcie naszą stronę i media społecznościowe, aby nie przegapić zapisów.

    Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ich zaangażowanie i gratulujemy ukończenia kursu!