Szkoła dostępna dla wszystkich

    Dla dyrektorów

    Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi realizują projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” (Accesssible School for All). Ma on na celu podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów, terapeutów pedagogicznych) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli).

    W ramach projektu zostaną opracowane oraz przeprowadzone szkolenia dotyczące dostępnych narzędzi diagnostycznych i ich wykorzystania w procesie oceny funkcjonalnej, realizowania działań edukacyjno-specjalistycznych służących wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów czy też kształcenia uczniów
    z doświadczeniem migracji oraz włączania uczniów będących uchodźcami z Ukrainy do zespołu/klasy/środowiska lokalnego. Tym samym projekt dostarczy narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, zapewniających poczucie wspólnoty wśród dzieci i uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów będących uchodźcami z Ukrainy oraz dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole w ramach ochrony zdrowia psychicznego dzieci i uczniów.

    Szkolenie nauczycieli specjalistów będzie prowadzone w interesującej formule obejmującej samokształcenie, zajęcia online, warsztaty, przeprowadzenie działań wdrożeniowych na terenie szkoły, konsultacje, doradztwo i superwizje bieżącej pracy z uczniami, co sprzyjała poszerzeniu kompetencji i wdrożeniu do praktyki strategii oddziaływania zapewniających dostępność edukacji dla wszystkich uczniów.

    Projekt realizowany jest w całej Polsce i obejmuje udział ok. 560 placówek edukacyjnych oraz ok. 1120 zatrudnionych w nich nauczycieli specjalistów, którzy dzięki uczestnictwu w projekcie zostaną przygotowani do pełnienia funkcji doradcy ds. dostępności uczenia. Projekt będzie miał również komponent badawczy i ewaluacyjny, a wyniki otrzymane w rezultacie tych działań mają służyć wytworzeniu praktyk sprawdzonych empirycznie wzmacniając w ten sposób system dostępnej i włączającej edukacji dla wszystkich. Na zakończenie projektu zostanie opracowany katalog dobrych praktyk, które zostaną udostępnione wszystkim nauczycielom-specjalistom.

    Zachęcamy Państwa do współpracy z realizatorami ww. projektu i wspierania w działaniach uczestniczących w nim nauczycieli-specjalistów.