Szkoła dostępna dla wszystkich

    Doradztwo i superwizje

    Uczenie się poprzez działanie jest niezwykle skutecznym sposobem rozwijania kompetencji. Proces ten jest łatwiejszy i jeszcze skuteczniejszy gdy praktyce towarzyszy możliwość omawiania postępów, działań, planów czy trudności z doświadczonym nauczycielem. Zapraszamy Państwa na II turę spotkań w ramach doradztwa merytorycznego w zakresie realizacji interwencji i superwizje z ekspertami (praktykami), którzy będą służyć pomocą i wsparciem.

    Doradztwo merytoryczne w zakresie realizacji interwencji

    Czym jest doradztwo merytoryczne?

    Doradztwo merytoryczne to spotkania DDU z ekspertem przeznaczone na uzyskanie wskazówek i pomocy w zakresie realizacji interwencji. Polegają na szczegółowym omówieniu planowanego przez uczestnika działania oraz rozstrzygnięciu wątpliwości merytorycznych związanych z realizacją tego działania w placówce.
    W czasie spotkania możliwe będzie omówienie planu interwencji w swojej szkole lub przedszkolu czy potencjalnych trudności w realizacji interwencji i sposobów reagowania na nie. Spotkanie może służyć również temu, by przedyskutować bieżące problemy w realizacji działania, których nie przewidziano na etapie planowania interwencji. Doradztwo merytoryczne może być również przeznaczone na skonsultowanie użyteczności interwencji w odpowiedzi na konkretny problem edukacyjny lub wobec konkretnych osób czy grupy uczniów.

    Czym NIE jest doradztwo merytoryczne?

    Spotkania nie są konsultacjami przeznaczonymi na:

    – uzyskanie informacji o zasadach uzupełniania raportu z interwencji,

    – uzyskanie informacji o projekcie i zobowiązaniach uczestników,  

    – udzielanie informacji technicznych.

    Odpowiedzi na pytania tego typu można uzyskać podczas konsultacji z zespołem projektowym, korzystając z forum na stronie https://asa.ibe.edu.pl/portal/forum lub kontaktując się z nami mailowo lub telefonicznie (unicefasa@ibe.edu.pl; 519897830).

    Dla kogo?

    Z doradztwa merytorycznego mogą skorzystać uczestnicy projektu (DDU) realizujący lub planujący realizować interwencje wyszczególnione na dole strony.

    Kiedy?

    Doradztwo będzie realizowane w październiku i listopadzie br. według zamieszczonego harmonogramu.

    Jak?

    Spotkania w małych grupach za pośrednictwem platformy ClickMeeting. Linki do poszczególnych spotkań, wraz z ich terminami znajdą Państwo na dole tej strony (po kliknięciu w zakładki odpowiadające poszczególnym tematom). Uczestnik wybiera spotkanie, klika w dostępny link w wyznaczonym terminie i w ten sposób dołącza do spotkania. Spotkania są otwarte – każdy uczestnik, który będzie chciał do niego dołączyć, może to zrobić w dowolnym czasie. Nie obowiązują zapisy na spotkania.

    Jaki jest czas trwania?

    Spotkanie z ekspertem trwa 50-60 minut.

    Czemu mogą służyć spotkania z ekspertem?

    • przygotowaniu planu realizacji danej interwencji w swojej szkole/przedszkolu i omówieniu potencjalnych trudności lub kwestii, które trzeba rozstrzygnąć przed rozpoczęciem interwencji
    • przedyskutowaniu natury/istoty problemu edukacyjnego lub pedagogicznego i skonsultowaniu z ekspertem adekwatności i celowości planowanych działań do zdiagnozowanego problemu
    • omówieniu naturę bieżących trudności, problemów metodycznych na które natknęli Państwo w trakcie realizacji interwencji
    • przedyskutowaniu potencjalnych sposobów ewaluacji skuteczności podjętych działań i oceny efektów
    • omówieniu przypadku diagnostycznego i potencjalnych trudności związanych z interpretacją wyników czy doborem oddziaływań postdiagnostycznych (w przypadku interwencji diagnostycznych)
    • przygotowaniu materiałów potrzebnych do realizacji interwencji
    • omówieniu potencjalnej współpracy i jej przebiegu z innymi specjalistami ze szkoły lub/i nauczycielami przedmiotów, kadrą zarządzającą czy administracją placówki.
    • rozważeniu zakresu i formy potencjalnej współpracy z instytucjami poza szkołą.

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 1.1. Zastosowanie procedury Szkolnej Oceny Funkcjonalnej do oceny potencjału i trudności uczniów, w tym uczniów z doświadczeniem migracji i zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi lub/i niepełnosprawnością

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 1.3a Diagnoza rozwoju poznawczego dzieci z ryzykiem dysleksji i zaburzeniem językowym (dla pedagogów, logopedów i terapeutów pedagogicznych)

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 1.3b Diagnoza rozwoju poznawczego dzieci z ryzykiem dysleksji i zaburzeniem językowym (dla psychologów)

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 2.1. Wzmacnianie poczucia własnej skuteczności uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o wykorzystanie metody projektów

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 2.2. Skuteczne sposoby prowadzenia komunikacji jednokierunkowej z rodzicami

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 2.3. Wykorzystywanie różnorodnych sposobów prezentacji treści – zastosowanie ETR w pracy z uczniami z trudnościami w rozumieniu języka

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 2.4. Ocenianie w klasie zróżnicowanej sprzyjające nauczaniu i uczeniu się

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 2.5. Reagowanie na zachowania uczniów zakłócające pracę w czasie lekcji

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 3.4. Procedura postępowania dla nauczycieli specjalistów w przypadku uczniów, którzy samookaleczają się, z uwzględnieniem perspektywy międzysektorowej

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 3.5. Procedura postępowania dla nauczycieli specjalistów w przypadku samobójstwa ucznia lub podjętej przez niego próby samobójczej, z uwzględnieniem perspektywy międzysektorowej.

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 4.1. Metoda preparowania/upraszczania tekstów w toku edukacji uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 4.3. Zwiększenie liczby interakcji między uczniami w czasie lekcji w grupie zróżnicowanej kulturowo.

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 4.4. Zarządzanie klasą zróżnicowaną kulturowo podczas lekcji przedmiotowych

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 5.1. Rozwijanie umiejętności Porozumienia Bez Przemocy (PBP) w przedszkolu

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 5.2. Rozwijanie zdolności do wychodzenia poza własną perspektywę widzenia siebie i świata

    Doradztwo merytoryczne w zakresie interwencji 5.4. Działania wspierające uczniów z zaburzeniami w komunikacji wynikającymi ze zjawiska przemocy