I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE – program warsztatów wspierających dobrostan szkolny
Pedagogów i psychologów pracujących w szkołach podstawowych (klasy IV-VIII) serdecznie zapraszamy do skorzystania z programu warsztatów pt. „I’M WELL, czyli MAM SIĘ DOBRZE” stanowiącego część projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, w partnerstwie z UNICEF oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.
https://www.youtube.com/watch?v=bSzsNPVLw4M
dr Anna Błaszczak prezentuje główne założenia programu wspierającego dobrostan szkolny uczniów – I’M WELL czyli MAM SIĘ DOBRZE
Program ,,I’M WELL’’ to cykl warsztatów dla uczniów szkół podstawowych, których celem jest rozwijanie dobrostanu uczniów, w tym dobrostanu akademickiego, emocjonalnego i społecznego. Program wpisuje się w działania ukierunkowane na podniesienie kompetencji młodzieży w zakresie radzenia sobie z wyzwaniami, poprawę integracji grupowej i kształtowanie poczucie przynależności. Może być realizowany w ramach szkolnego programu profilaktyki i świetnie sprawdzi się w klasach zróżnicowanych, w tym wielokulturowych. Warsztaty dają okazję do zbudowania atmosfery zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie uczniów i uczennic oraz wzajemne poznanie się, szczególnie jeśli klasa dopiero zaczyna wspólną naukę lub do klasy doszli nowi uczniowie.
Z CZEGO SKŁADA SIĘ PROGRAM?
Program składa się z 8 warsztatów, których cechą wyróżniającą jest to, że mają charakter doświadczeniowy, a nie jedynie psychoedukacyjny. Poszczególne spotkania proponują zadania pozwalające zmierzyć się i faktycznie „odczuć” ćwiczone umiejętności i kompetencje. Zadania dają też okazję do pracy w grupie i wzajemnego poznania się uczniów.
Pierwsze spotkanie ma charakter wprowadzający i pozwala ustalić zasady pracy na zajęciach oraz zbudować atmosferę bezpieczeństwa i akceptacji.
Kolejne zajęcia poświęcone są umiejętnościom i kompetencjom uczniów budujących ich dyspozycje w zakresie:
dobrostanu edukacyjnego rozumianego jako samodzielność i pewnością siebie w obliczu wyzwań edukacyjnych, świadome angażowanie się w proces uczenia się oraz motywacją do poznawania treści nowych. Mieści się tu wyznaczanie i dążenie do osiągania celów krótko- i długoterminowych w uczeniu się i realizacji pasji, a także poczucie decyzyjności i sprawczości w pracy szkolnej.
dobrostanu emocjonalnego związanego z widocznym zadowoleniem, spokojem i okazywaniem radości w różnych sytuacjach na gruncie szkoły. Manifestuje się przez umiejętność rozumienia swoich własnych emocji, stawiania sobie osobistych celów rozwojowych. Obejmuje zarówno emocje pochodzące z doświadczeń doraźnych (jakość emocjonalna chwilowych i codziennych doświadczeń) jak i bardziej globalne refleksje (oceny satysfakcji ze szkoły, poczucia sensu oraz zdolności do realizacji dalekosiężnych celów związanych z edukacją).
dobrostanu społecznego, w który wpisuje się świadomość społeczna, umiejętność przyjmowania perspektywy osób z różnych kultur i środowisk jak również kompetencje interpersonalne niezbędne do nawiązywania i utrzymywania zdrowych i satysfakcjonujących relacji
Ostatnie zajęcia mają charakter podsumowujący i prowokujący do refleksji nad doskonalonymi w czasie warsztatów umiejętnościami i ich użytecznością w różnych obszarach życia uczniów. Całość uzupełniają dwie gry: planszówka pozwalająca zidentyfikować przeszkody w drodze do celu i to co pomaga je przezwyciężyć oraz gra terenowa poświęcona rozwijaniu szacunku dla różnorodności i świadomości międzykulturowej.
Każda część zawiera gotowe scenariusze zajęć oraz załączniki tj. arkusze, karty do pracy i materiały w atrakcyjnym opracowaniu graficznym.
CELE PROGRAMU
OGÓLNE:
dbałość o budowanie przyjaznego klimatu w klasie/szkole;
wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i uczniów;
wzbogacenie instrumentarium metodycznego nauczycieli specjalistów i wychowawców
CELE SZCZEGÓŁOWE ZWIĄZANE Z POSZCZEGÓLNYMI RODZAJAMI DOBROSTANU:
wzmocnienie zaangażowania uczniów w planowanie jak i projektowanie własnego procesu uczenia się, identyfikowania trudności i zasobów oraz budowanie wytrwałości w dążeniu do celów
rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie rozumienia różnorodności społeczne w tym również świadomości międzykulturowej w zakresie narodowości, kultury, języka, tradycji, religii
doskonalenie umiejętności radzenia sobie ze stresem i wzajemnego wsparcia w sytuacji doświadczanego kryzysu
KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROGRAMIE
Korzyści dla szkoły:
Zaangażowanie szkoły w program przygotowany przez ekspertów-praktyków, realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz UNICEF.
Rozwijanie kompetencji kadry pedagogicznej poprzez udział w programie.
Możliwość włączenia warsztatów do działań profilaktycznych szkoły
Podniesienie dobrostanu uczniów
Korzyści dla uczestniczących nauczycieli:
Możliwość doskonalenia kompetencji zawodowych;
Dostęp do publikacji obejmującej koncepcję teoretyczną warsztatów, metodykę ich prowadzenia oraz scenariusze poszczególnych zajęć wraz z materiałami do wykorzystania w pracy z uczniami.
DLA KOGO?
Uczestnikiem może być pedagog lub psycholog, który zrealizuje warsztaty wraz z innym nauczycielem specjalistą lub wychowawcą. Ważne jest też wsparcie ze strony Dyrektora szkoły, który musi być poinformowany o planowanych działaniach oraz wyrazić na nie zgodę.