Szkoła dostępna dla wszystkich

    Dobrostan szkolny w klasach zróżnicowanych

    Dobrostan szkolny w klasach zróżnicowanych” to publikacja oparta na badaniach przeprowadzonych w polskich szkołach podstawowych, w klasach, w których uczą się razem uczniowie polscy i uczniowie z doświadczeniem migracji, w tym z Ukrainy. Autorzy przyglądają się temu, jak dzieci czują się w szkole, jak postrzegają nauczycieli, relacje z rówieśnikami, własne zaangażowanie w naukę oraz jakie emocje – radość, lęk, satysfakcję – wiążą ze środowiskiem szkolnym.

    Publikacja prezentuje autorski, wielowymiarowy model dobrostanu szkolnego, nawiązujący do koncepcji PERMA, oraz wyniki badań 1608 uczniów klas IV–VIII. Pokazuje m.in., że uczniowie z Ukrainy – mimo niższych ocen z języka polskiego i matematyki oraz niższego poczucia sprawczości społecznej – częściej deklarują, że lubią szkołę, widzą sens nauki i doceniają szansę kontynuacji edukacji w bezpiecznym środowisku.

    Książka łączy rzetelną analizę danych z refleksją nad tym, jak realnie wspierać dobrostan uczniów w zróżnicowanych klasach, i stanowi ważny punkt odniesienia dla nauczycieli, dyrektorów oraz osób projektujących działania na rzecz edukacji włączającej.