Interwencja w programie Przedszkole dostępne dla wszystkich
W projekcie terminem “interwencje” określane są działania i strategie reagowania na sytuacje problemowe, wynikające ze zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów. W praktyce, każdy moduł szkolenia e-learningowego na ZPE oraz powiązany z nim tematycznie warsztat odnosił się do jakiejś procedury działania czy formy aktywności możliwej do zastosowania w Państwa miejscach pracy. Te proponowane działania to właśnie interwencje. Mogą być one realizowane na dwóch poziomach:
- jako działanie wobec zespołu nauczycieli i nauczycieli specjalistów danej placówki, realizowane w formie:
- szkoleń – polegają na przeszkoleniu z danego zagadnienia nauczycieli wychowania przedszkolnego lub/i nauczycieli specjalistów np. podczas rady pedagogicznej),
- konsultacji – polegają na udzieleniu porady, wskazówki, przekazaniu materiałów ze szkoleń, które pomogą w rozwiązaniu zidentyfikowanego problemu
- jako oddziaływanie edukacyjno-specjalistyczne wobec ucznia i/lub rodziców obejmujące:
- diagnozę przesiewową i ocenę funkcjonalną, ewentualnie badanie specjalistyczne w poradni
- planowanie wsparcia
- realizacja wsparcia
- monitorowanie i ewentualna modyfikacja wsparcia
- ocena efektywności.
UWAGA! Każdy uczestnik kursu Przedszkole dostępne dla wszystkich realizuję JEDNĄ wybraną interwencję!
Poniżej informacje, które mogą być pomocne przy wyborze, planowaniu, realizacji i raportowaniu interwencji.
Jak wybrać interwencję?
Wybór interwencji zależny jest od Państwa zainteresowań, potrzeb dzieci, z którymi pracujecie oraz możliwości podjęcia konkretnego działania. Generalnie interwencji nie należy traktować jako działania nadprogramowego
czy dodatkowego obowiązku – oferowane w projekcie
strategie to działania, które nauczyciele specjaliści realizują
w swojej standardowej pracy, np. diagnoza, praca wychowawcza, współpraca z nauczycielami wychowania przedszkolnego i przygotowanie ich do wdrożenia jakiejś metody pracy w swojej grupie czy działań adaptacyjnych.
Jak zaplanować interwencję?
Podstawą planowania określonego działania jest zapoznanie się ze studium interwencji zamieszczonym w każdym module szkoleniowym na ZPE. Opisuje ono całe działanie, krok po kroku, oraz wskazuje materiały niezbędne do realizacji działania. Są one najczęściej zamieszczone w tym samym module jako załączniki lub odrębne materiały szkoleniowe. W przypadku interwencji diagnostycznych skale przesiewowe i materiały postdiagnostyczne dostępne są po zalogowaniu w aplikacji asa.ibe.edu.pl w zakładce MATERIAŁY->DO POBRANIA
Zachęcamy do współpracy przy planowaniu i realizacji interwencji z innymi specjalistami biorącymi udział w projekcie oraz nauczycielami nie będącymi uczestnikami.
PLANOWANIE INTERWENCJI W APLIKACJI ASA
Każdy z uczestników projektu, niezależnie od tego czy realizuje działanie we współpracy z inną osobą czy nie samodzielnie planuje interwencje w aplikacji asa.ibe.edu.pl . Należy zalogować się do aplikacji asa.ibe.edu.pl , odnaleźć w panelu po lewej stronie zakładkę INTERWENCJE i wybrać jedną z proponowanych interwencji. Następnie wskazać planowane daty rozpoczęcia i zakończenia działania oraz zapisać swój plan. W każdej chwili można zmodyfikować wskazane daty lub usunąć zaplanowaną interwencję i wybrać do realizacji inną.
Planowanie interwencji w aplikacji asa.ibe.edu.pl jest niezbędnym elementem realizacji szkolenia umożliwiającym w kolejnej fazie wypełnienie raportu z działania. Poniżej jedna z uczestniczek kursu pokazuje w jaki sposób zaplanować interwencję w systemie
Jak zrealizować interwencję?
Realizacja interwencji jest procesem, który dostosowujecie Państwo do potrzeb dzieci i swoich możliwości, a także sytuacji w miejscu pracy. Każdą z zaproponowanych procedur działania (interwencji) można stosować elastycznie zgodnie z wiedzą i doświadczeniem nauczyciela specjalisty (np. modyfikując liczbę zadań, czas przeznaczony na spotkanie czy zakres pracy). Decyzja i odpowiedzialność za przebieg działania jest po stronie nauczyciela specjalisty. Szczegółowy program konkretnego działania jest więc do Państwa decyzji.
Jak raportować interwencję?
Przygotowanie raportu z interwencji stanowi podsumowanie jej realizacji. Raport jest okazją do opisania kontekstu w jakim przebiegało działanie, opisu tego co i w jaki sposób zrobiono oraz oceny skuteczności tych działań wraz z propozycjami modyfikacji. W filmie dostępnym poniżej jedna z uczestniczek projektu pokazuje w jaki sposób uzupełnić raport w systemie.
Ponieważ jednym z celów projektu jest zweryfikowanie efektywności proponowanych działań, rzetelne wypełnienie raportu jest dla nas niezwykle cenne. Nie jest to forma oceny Państwa działań, ale okazja do przyjrzenia się interwencjom w realnych sytuacjach, a te rzadko bywają idealne. Dlatego też prosimy wypełnienie raportów szczegółowo, ale bez upiększeń.
Poniżej prezentujemy wzór raportu oraz wersję z edytowalną wraz z instrukcją.