Szkoła dostępna dla wszystkich

    Interwencja w programie Przedszkole dostępne dla wszystkich

    W projekcie terminem “interwencje” określane są działania i strategie reagowania na sytuacje problemowe, wynikające ze zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów. W praktyce, każdy moduł szkolenia e-learningowego na ZPE oraz powiązany z nim tematycznie warsztat odnosił się do jakiejś procedury działania czy formy aktywności możliwej do zastosowania w Państwa miejscach pracy. Te proponowane działania to właśnie interwencje. Mogą być one realizowane na dwóch poziomach:

    1. jako działanie wobec zespołu nauczycieli i nauczycieli specjalistów danej placówki, realizowane w formie:
      • szkoleń – polegają na przeszkoleniu z danego zagadnienia nauczycieli wychowania przedszkolnego lub/i nauczycieli specjalistów np. podczas rady pedagogicznej),
      • konsultacji – polegają na udzieleniu porady, wskazówki, przekazaniu materiałów ze szkoleń, które pomogą w rozwiązaniu zidentyfikowanego problemu
    2. jako oddziaływanie edukacyjno-specjalistyczne wobec ucznia i/lub rodziców obejmujące:
      • diagnozę przesiewową i ocenę funkcjonalną, ewentualnie badanie specjalistyczne w poradni
      • planowanie wsparcia
      • realizacja wsparcia
      • monitorowanie i ewentualna modyfikacja wsparcia
      • ocena efektywności.

    UWAGA! Każdy uczestnik kursu Przedszkole dostępne dla wszystkich realizuję JEDNĄ wybraną interwencję!

    Poniżej informacje, które mogą być pomocne przy wyborze, planowaniu, realizacji i raportowaniu interwencji.

    Jak wybrać interwencję?

    Wybór interwencji zależny jest od Państwa zainteresowań, potrzeb dzieci, z którymi pracujecie oraz możliwości podjęcia konkretnego działania. Generalnie interwencji nie należy traktować jako działania nadprogramowego
    czy dodatkowego obowiązku – oferowane w projekcie
    strategie to działania, które nauczyciele specjaliści realizują
    w swojej standardowej pracy, np. diagnoza, praca wychowawcza, współpraca z nauczycielami wychowania przedszkolnego i przygotowanie ich do wdrożenia jakiejś metody pracy w swojej grupie czy działań adaptacyjnych.

    Jak zaplanować interwencję?

    Podstawą planowania określonego działania jest zapoznanie się ze studium interwencji zamieszczonym w każdym module szkoleniowym na ZPE. Opisuje ono całe działanie, krok po kroku, oraz wskazuje materiały niezbędne do realizacji działania. Są one najczęściej zamieszczone w tym samym module jako załączniki lub odrębne materiały szkoleniowe. W przypadku interwencji diagnostycznych skale przesiewowe i materiały postdiagnostyczne dostępne są po zalogowaniu w aplikacji asa.ibe.edu.pl w zakładce MATERIAŁY->DO POBRANIA

    Zachęcamy do współpracy przy planowaniu i realizacji interwencji z innymi specjalistami biorącymi udział w projekcie oraz nauczycielami nie będącymi uczestnikami.

    PLANOWANIE INTERWENCJI W APLIKACJI ASA

    Każdy z uczestników projektu, niezależnie od tego czy realizuje działanie we współpracy z inną osobą czy nie samodzielnie planuje interwencje w aplikacji asa.ibe.edu.pl . Należy zalogować się do aplikacji asa.ibe.edu.pl , odnaleźć w panelu po lewej stronie zakładkę INTERWENCJE i wybrać jedną z proponowanych interwencji. Następnie wskazać planowane daty rozpoczęcia i zakończenia działania oraz zapisać swój plan. W każdej chwili można zmodyfikować wskazane daty lub usunąć zaplanowaną interwencję i wybrać do realizacji inną.

    Planowanie interwencji w aplikacji asa.ibe.edu.pl jest niezbędnym elementem realizacji szkolenia umożliwiającym w kolejnej fazie wypełnienie raportu z działania. Poniżej jedna z uczestniczek kursu pokazuje w jaki sposób zaplanować interwencję w systemie

    Pani Joanna Bogdan, uczestniczka programu Szkoła dostępna dla wszystkich wyjaśnia w jaki sposób zaplanować interwencję w systemie ASA.

    Jak zrealizować interwencję?

    Realizacja interwencji jest procesem, który dostosowujecie Państwo do potrzeb dzieci i swoich możliwości, a także sytuacji w miejscu pracy. Każdą z zaproponowanych procedur działania (interwencji) można stosować elastycznie zgodnie z wiedzą i doświadczeniem nauczyciela specjalisty (np. modyfikując liczbę zadań, czas przeznaczony na spotkanie czy zakres pracy). Decyzja i odpowiedzialność za przebieg działania jest po stronie nauczyciela specjalisty. Szczegółowy program konkretnego działania jest więc do Państwa decyzji.

    Jak raportować interwencję?

    Przygotowanie raportu z interwencji stanowi podsumowanie jej realizacji. Raport jest okazją do opisania kontekstu w jakim przebiegało działanie, opisu tego co i w jaki sposób zrobiono oraz oceny skuteczności tych działań wraz z propozycjami modyfikacji. W filmie dostępnym poniżej jedna z uczestniczek projektu pokazuje w jaki sposób uzupełnić raport w systemie.

    Pani Joanna Bogdan, uczestniczka programu Szkoła dostępna dla wszystkich wyjaśnia w jaki sposób należy wypełnić raport z badania.

    Ponieważ jednym z celów projektu jest zweryfikowanie efektywności proponowanych działań, rzetelne wypełnienie raportu jest dla nas niezwykle cenne. Nie jest to forma oceny Państwa działań, ale okazja do przyjrzenia się interwencjom w realnych sytuacjach, a te rzadko bywają idealne. Dlatego też prosimy wypełnienie raportów szczegółowo, ale bez upiększeń.

    Poniżej prezentujemy wzór raportu oraz wersję z edytowalną wraz z instrukcją.