Szkoła dostępna dla wszystkich

    Dla nauczycieli

    Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z uczelniami oraz organizacjami pozarządowymi realizują projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich” (Accesssible School for All). Ma on na celu podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów, terapeutów pedagogicznych) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli).

    W ramach projektu zostaną przeprowadzone webinaria, szkolenia oraz warsztaty.

    W ramach tych działań nauczyciele zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności niezbędne do przeprowadzenia oceny funkcjonalnej uczniów. Zaprezentowane zostaną różnorodne strategie mające na celu wspieranie uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi oraz strategie zapobiegające zaburzeniom psychicznym dzieci i młodzieży. Zostanie także podjęty wątek prowadzenia działań integracyjnych uczniów i ich rodzin z doświadczeniem migracji, w tym uchodźców z Ukrainy. Oraz budowania pozytywnego klimatu szkoły/przedszkola.

    Szkolenia i warsztaty będę prowadzone w formie zajęć online, dzięki którym poszerzą swoją wiedzę oraz przeprowadzą atrakcyjne działania wdrożeniowe na terenie przedszkola/szkoły. Będą mieli również możliwość uczestniczenia w superwizjach omawiając swoje działania i szukając odpowiedzi na nurtują pytania.

    Projekt realizowany jest w całej Polsce i obejmuje udział ok. 560 placówek edukacyjnych oraz ok. 1120 zatrudnionych w nich nauczycieli specjalistów, którzy dzięki uczestnictwu w projekcie zostaną przygotowani do pełnienia funkcji doradcy ds. dostępności uczenia. Oprócz szkoleń, warsztatów, konsultacji w projekcie realizowany jest także element badawczy i ewaluacyjny, w rezultaty posłużą do opracowania dobrych praktyk.

    1. Szkolenia

    Projekt “Szkoła dostępna dla wszystkich” obejmuje szkolenia dla nauczycieli specjalistów (tj. (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów, terapeutów pedagogicznych), przygotowujące ich do pełnienia roli doradców dostępności uczenia (DDU). Cykl kształcenia składa się z 3 etapów: kurs e-learningowy, warsztaty, interwencje.

    Kurs e-learningowy składa się z 5 programów, a każdy program tworzy 5 modułów. Programy:

    • Program 1. Wdrożenie do praktyki szkolnej metod diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną
    • Program 2. System wsparcia edukacyjno-specjalistycznego uwzględniający zróżnicowane potrzeby uczniów podczas zajęć lekcyjnych
    • Program 3. Ochrona zdrowia psychicznego, zapobieganie zaburzeniom psychicznym dzieci i młodzieży oraz oddziaływanie edukacyjno-specjalistyczne skierowane do uczniów
    • Program 4. Prowadzenie działań integracyjnych uczniów i ich rodzin z doświadczeniem migracji, w tym uchodźców z Ukrainy
    • Program 5. Budowanie pozytywnego klimatu szkoły/przedszkola

    Warsztaty to kolejny element szkoleniowy. Ich celem jest rozwijanie umiejętności uczestników projektu w zakresie wspierania dostępności uczenia się. Polegają one na serii spotkań z trenerami-ekspertami, którzy wyjaśnią i uszczegółowią zasady wdrażania konkretnych interwencji do praktyki edukacyjnej. Warsztaty dotyczą konkretnych interwencji proponowanych w ramach szkolenia e-learningowego i mają na celu przygotowanie nauczycieli biorących udział w projekcie do zastosowania interwencji w ramach swojej pracy.

    Interwencje to określony proces wspierający w odpowiedzi na sytuacje trudne wynikające ze zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Etap ten polega na praktycznym zastosowaniu kształconych umiejętności w miejscu pracy nauczyciela biorącego udział w projekcie i przeprowadzeniu szkolenia dla nauczycieli, warsztatów dla uczniów czy interwencji indywidualnych.

    2. Konsultacje

    Jednym z działań przewidzianym w projekcie UNICEF (ASA) są konsultacje, które przeznaczone są nauczycieli, rodziców lub opiekunów prawnych uczniów oraz pełnoletnich uczniów.
    Pierwsza tura konsultacji realizowana była w okresie od 3 listopada br. do 13 grudnia 2023r, w formule on-line na platformie wskazanej i udostępnionej przez IBE. Czas trwania jednej konsultacji wynosi 50 minut.

    Najczęściej podejmowana tematyka dotyczyła trudności uczniów w nawiązywaniu relacji interpersonalnych, zachowań opozycyjno-buntowniczych, zachowań trudnych pojawiających w grupie uczniów ze spektrum autyzmu, zachowań agresywnych, trudności w uczniu się, zachowań uczniów z diagnozą nadpobudliwości psychoruchowej, zachowań prewencyjnych w szkole, uzależnień od internetu i telefonu, problemów uczniów z obszaru zdrowia psychicznego

    Wyróżniono 3 obszary udzielanych konsultacji:

    Konsultacje psychiatryczne:

    Obejmują przeprowadzenie 150 godzin konsultacji dla nauczycieli, specjalistów szkolnych, rodziców uczniów oraz pełnoletnich uczniów. Będą one obejmować przeprowadzenie 150 godzin konsultacji, z czego:

    • 90 godzin konsultacji zostanie zrealizowana w obszarze psychiatrii dzieci i młodzieży,
    • 60 godzin konsultacji w obszarze psychiatrii osób dorosłych.

    Konsultacje psychoterapeutyczne

    Konsultacje psychoterapeutyczne obejmują przeprowadzenie 300 godzin konsultacji dla nauczycieli, specjalistów szkolnych oraz rodziców uczniów w obszarze pomocy psychologicznej obejmującej psychoterapię, psychoterapię uzależnień i psychologię kliniczną, z czego:

    • 60 godzin konsultacji w obszarze psychoterapii dzieci i młodzieży,
    • 60 godzin konsultacji w obszarze psychoterapii osób dorosłych,
    • 60 godzin konsultacji w obszarze psychoterapii uzależnień dzieci i młodzieży,
    • 60 godzin konsultacji w obszarze psychoterapii uzależnień osób dorosłych,
    • i 60 godzin konsultacji w obszarze psychologii klinicznej dzieci i młodzieży.

    Konsultacje pedagogiczne

    Konsultacje pedagogiczne obejmują przeprowadzenie 150 godzin konsultacji dla nauczycieli, specjalistów szkolnych oraz rodziców uczniów w obszarze pedagogicznym (organizacyjnym) dotyczącym wsparcia edukacyjnego dzieci i młodzieży, z czego:

    • 45 godzin konsultacji w obszarze prawnych aspektów procesu kształcenia specjalnego,
    • 45 godzin konsultacji w zakresie technologii wspomagających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami,
    • 60 godzin konsultacji w obszarze wsparcia osób z doświadczeniem migracji.