Szkoła dostępna dla wszystkich

    Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych

    Jednym z narzędzi diagnostycznych udostępnianym pilotażowo uczestnikom projektu Szkoła dostępna dla wszystkich UNICEF ASA jest system diagnostyczno-terapeutyczny KAPP. Liczymy, że narzędzia diagnostyczne okażą się przydatne w realizacji interwencji zaplanowanych w projekcie UNICEF ASA jak i planowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom/uczniom. Mamy też nadzieję, że to pilotażowe działanie będzie przyczynkiem do upowszechnienia narzędzia. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje udostępnić je wszystkim szkołom w Polsce już wkrótce.

    Zapraszamy do kontakt w sprawie narzędzi diagnostycznych udostępnianych w ramach projektu UNICEF ASA mailowo (unicefasa.diagnoza@ibe.edu.pl) lub telefonicznie (514 524 353).

    Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych w projekcie UNICEF ASA

    O narzędziu KAPP

    Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP) to zestaw narzędzi opracowanych przez ekspertów z Instytutu Badań Edukacyjnych (lider) i SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego (partner) w ramach projektu „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży”. Zadanie realizowano  w latach 2018–2022, a prace były współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. 

    Efektem działań było przygotowanie i upowszechnienie spójnego zestawu nowoczesnych narzędzi do oceny funkcjonowania poznawczego dzieci i młodzieży od 3 miesiąca życia do ukończenia 25 roku życia. W skład zestawu wchodzą: 

    • komputerowa bateria testów poznawczych (określana skrótem KAPP_A);
    • skale obserwacyjne do oceny tej sfery rozwoju przeznaczone dla rodziców i nauczycieli (których skrócona nazwa rozpoczyna się skrótem KAPP_S);
    • materiały postdiagnostyczne wspomagające pracę z dziećmi i młodzieżą wymagającymi stymulacji rozwoju poznawczego. 

    KAPP jako narzędzie diagnostyczne dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi

    Przygotowany zestaw narzędzi diagnostycznych został opracowany w sposób uwzględniający specjalne (indywidualne) potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży z następującymi zaburzeniami rozwojowymi: 

    • niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;
    • dysfunkcją wzroku; 
    • dysfunkcją słuchu; 
    • zaburzeniem ze spektrum autyzmu; 
    • zaburzeniem komunikacji językowej; 
    • zaburzeniem uczenia się (przede wszystkim z dysleksją); 
    • ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi).

    Ponadto KAPP ma służyć ocenie różnych funkcji poznawczych u osób:

    • z ponadprzeciętnym potencjałem poznawczym; 
    • z doświadczeniem migracji.