Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych
Jednym z narzędzi diagnostycznych udostępnianym pilotażowo uczestnikom projektu Szkoła dostępna dla wszystkich UNICEF ASA jest system diagnostyczno-terapeutyczny KAPP. Liczymy, że narzędzia diagnostyczne okażą się przydatne w realizacji interwencji zaplanowanych w projekcie UNICEF ASA jak i planowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom/uczniom. Mamy też nadzieję, że to pilotażowe działanie będzie przyczynkiem do upowszechnienia narzędzia. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje udostępnić je wszystkim szkołom w Polsce już wkrótce.
Zapraszamy do kontakt w sprawie narzędzi diagnostycznych udostępnianych w ramach projektu UNICEF ASA mailowo (unicefasa.diagnoza@ibe.edu.pl) lub telefonicznie (514 524 353).
O narzędziu KAPP
Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP) to zestaw narzędzi opracowanych przez ekspertów z Instytutu Badań Edukacyjnych (lider) i SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego (partner) w ramach projektu „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży”. Zadanie realizowano w latach 2018–2022, a prace były współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Efektem działań było przygotowanie i upowszechnienie spójnego zestawu nowoczesnych narzędzi do oceny funkcjonowania poznawczego dzieci i młodzieży od 3 miesiąca życia do ukończenia 25 roku życia. W skład zestawu wchodzą:
- komputerowa bateria testów poznawczych (określana skrótem KAPP_A);
- skale obserwacyjne do oceny tej sfery rozwoju przeznaczone dla rodziców i nauczycieli (których skrócona nazwa rozpoczyna się skrótem KAPP_S);
- materiały postdiagnostyczne wspomagające pracę z dziećmi i młodzieżą wymagającymi stymulacji rozwoju poznawczego.
KAPP jako narzędzie diagnostyczne dla osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi
Przygotowany zestaw narzędzi diagnostycznych został opracowany w sposób uwzględniający specjalne (indywidualne) potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży z następującymi zaburzeniami rozwojowymi:
- niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim;
- dysfunkcją wzroku;
- dysfunkcją słuchu;
- zaburzeniem ze spektrum autyzmu;
- zaburzeniem komunikacji językowej;
- zaburzeniem uczenia się (przede wszystkim z dysleksją);
- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi).
Ponadto KAPP ma służyć ocenie różnych funkcji poznawczych u osób:
- z ponadprzeciętnym potencjałem poznawczym;
- z doświadczeniem migracji.