„Wspieranie Dostępności w Edukacji – Mikropoświadczenia dla Nauczycieli Specjalistów”
1. Czym są mikropoświadczenia cyfrowe i jakie jest ich znaczenie w potwierdzaniu umiejętności i kompetencji?
Mikropoświadczenia w formie odznak cyfrowych otwierają nowe możliwości rozwoju nie tylko przed uczniami i studentami, ale także przed przedstawicielami różnych grup zawodowych. Również nauczyciele na wszystkich etapach kariery zawodowej mogą czerpać z tej innowacji wiele korzyści. Odznaka+ jest oparta na renomowanym, międzynarodowym standardzie, który znajduje uznanie na najlepszych uczelniach na świecie, w globalnych firmach czy instytucjach, więc wydawane za jej pomocą poświadczenia nie mają zasięgu wyłącznie krajowego, można z nich swobodnie korzystać np. podczas rekrutacji do pracy za granicą oraz w placówkach edukacyjnych poza Polską. Cyfrowe odznaki to możliwość poświadczenia umiejętności, których dotychczas nie można było w żaden sposób udowodnić, ponieważ zostały osiągnięte np. w drodze samokształcenia. Zdobycie Odznaki można upowszechnić, udostępniając je za pośrednictwem mediów społecznościowych, co w obecnych czasach daje możliwość dotarcia do najszerszego grona odbiorców i stanowi świetną autoreklamę. Osoby, które pragną zmienić dotychczasową ścieżkę zawodową lub wymusza to na nich sytuacja życiowa, dzięki cyfrowym odznakom mogą udowodnić, że potrafią inne rzeczy, niż mogłoby to wynikać z dyplomu ukończonych studiów czy dotychczasowego doświadczenia zawodowego.
2. Dlaczego mikropoświadczenie może być dokumentem przydatnym na potrzeby awansu zawodowego nauczyciela?
Nauczyciele, którzy ubiegają się o awans zawodowy, zbierają dokumenty i certyfikaty, aby udokumentować swoje kwalifikacje, umiejętności oraz osiągnięcia, które świadczą o ich rozwoju zawodowym i przygotowaniu do wyższych stopni awansu. Zbieranie tych dokumentów pomaga stworzyć obraz zaangażowania nauczyciela w samodoskonalenie oraz dostosowywanie swoich kompetencji do wymagań edukacyjnych. Certyfikaty, zaświadczenia, opinie, publikacje itp. te dokumenty wymagane, ponieważ awans nauczyciela opiera się na formalnych kryteriach, które oceniają jego postępy zawodowe, zaangażowanie w rozwój zawodowy oraz wpływ na jakość edukacji. Mikropoświadczenia Odznaka + doskonale uzupełniają ten katalog, ponieważ:
- precyzyjnie opisują wiedzę, umiejętności i kompetencje nabyte podczas konkretnego etapu szkolenia,
- uwzględniają przejrzyste kryteria, na podstawie których mikropoświadczenie zostało wydane, jak np. liczbę modułów, godzin i zaliczonych testów
- umożliwiają równolegle do formuły cyfrowej pobranie certyfikatu w formacie pdf do wydruku
- uznają zaangażowanie w rozwój zawodowy
- podkreślają specjalizację – dzięki nim nauczyciel może wykazać się znajomością różnorodnych zagadnień, co zwiększa jego wartość jako pracownika i wzmacnia argumenty na rzecz awansu
3. Jakie mikropoświadczenia uzyskują nauczyciele specjaliści – uczestnicy projektu ASA?
W ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” (ASA) nauczyciele specjaliści, tacy jak pedagodzy, psycholodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi oraz terapeuci pedagogiczni, po ukończeniu cyklu szkoleniowego uzyskują status doradców ds. dostępności uczenia się (DDU). Potwierdzeniem tego statusu jest mikropoświadczenie w formie cyfrowej odznaki
Odznaka+, które dokumentuje zdobytą wiedzę, kompetencje oraz umiejętności. Uczestnicy programu otrzymują odznaki podczas trzech etapów:
- odznakę za ukończenie pełnego programu e-learningowego,
- odznakę za udział w warsztatach,
- odznakę za realizację interwencji (jedna odznaka za każdą zrealizowaną interwencję).
Odznaka+ stanowi formalne potwierdzenie nabytych kwalifikacji w zakresie dostępności uczenia się.
Mikropoświadczenia w procesie szkoleń nauczycieli w projekcie UNICEF ASA – Michał Nowakowski