Badania
Opis Komponentu Badawczego w projekcie „Szkoła Dostępna dla Wszystkich”
Projekt “Szkoła Dostępna dla Wszystkich” ma na celu wspieranie edukacji włączającej, co oznacza zapewnienie równych szans edukacyjnych dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb. Komponent badawczy odgrywa kluczową rolę w ocenie efektywności i jakości wdrażanych rozwiązań, a jego wyniki są fundamentem dla dalszych działań projektowych.
Cele komponentu badawczego
Głównym celem komponentu badawczego jest zgromadzenie rzetelnych danych dotyczących m.in. kompetencji, postaw i doświadczeń nauczycieli specjalistów uczestniczących w projekcie. Analiza tych danych pozwala na:
- identyfikację mocnych stron nauczycieli oraz obszarów wymagających wsparcia w zakresie inkluzyjności;
- ocenę skuteczności wdrażanych działań oraz różnych aspektów funkcjonowania nauczycieli i uczniów w szkołach i przedszkolach.
Zakres badań
W ramach komponentu badawczego realizowane są następujące działania:
- Badania nauczycieli specjalistów i nauczycieli przedmiotowych – analiza kompetencji i doświadczeń nauczycieli, zarówno uczestniczących w projekcie, jak i z grupy kontrolnej.
- Badania dyrektorów szkół i przedszkoli – ocena postaw i doświadczeń dyrektorów w kontekście wdrażania edukacji włączającej.
- Badania skuteczności interwencji – ocena efektywności działań podejmowanych w placówkach edukacyjnych w ramach projektu.
- Badanie „Szkolny dobrostan uczniów” – analiza dobrostanu szkolnego uczniów w kontekście wdrażanych rozwiązań edukacyjnych.
- Badanie nauczycieli w ramach projektu Nauczanie Języka Polskiego Jako Obcego – ocena kompetencji nauczycieli w zakresie nauczania języka polskiego uczniów z różnych środowisk.
- Badanie nauczycieli przedszkolnych w ramach modułu „Przedszkole Dostępne dla Wszystkich” – analiza działań podejmowanych w przedszkolach w celu zapewnienia dostępności edukacji dla wszystkich dzieci.
Wyniki badań przeprowadzonych w ramach komponentu badawczego będą miały kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Dzięki zebranym danym możliwe będzie optymalizowanie strategii edukacyjnych oraz wdrażanie skutecznych metod, które przyczynią się do stworzenia szkoły dostępnej dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb.