Szkoła dostępna dla wszystkich

Notatka prasowa dotycząca konferencji „Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka”

14 września 2023 r. odbyła się konferencja inaugurująca projekt UNICEF „Szkoła dostępna dla wszystkich”. Zróżnicowanie potrzeb dzieci i uczniów w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych jest nieuniknione, co więcej pogłębia się i modyfikuje, gdyż wynika nie tylko z odmienności rozwojowych i indywidualnych, ale również z doświadczeń migracyjnych i uchodźczych. Aby odpowiednio zareagować na to wyzwanie MEiN, UNICEF oraz IBE łączą siły w działaniach ukierunkowanych na  wspieranie rozwoju i uczenia się dzieci i młodzieży, w tym przybyłych z Ukrainy.

Krajowa konferencja „Edukacja dostępna – jak najbliżej każdego dziecka” miała na celu upowszechnienie informacji o projekcie i jego celach poprzez prezentacje poszczególnych działań już realizowanych, przedstawienie uwarunkowań oraz tła społecznego i edukacyjnego, jakie mu towarzyszy. 

Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele UNICEFu, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Instytutu Badań Edukacyjnych, uczelni oraz organizacji pozarządowych. Słuchaczami byli głównie nauczyciele specjaliści, dyrektorzy szkół i przedszkoli, pracownicy poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Na konferencję zarejestrowało się 5300 uczestników, a relacja w dniu wydarzenia miała 7 tysięcy odsłon.

Dostępna szkoła to jest szkoła, która dostrzega każdego ucznia, gdzie nauczyciel wie jak podążać za potrzebami tego ucznia, tak by mógł on się rozwijać na miarę swoich możliwości. i to nie jest utopia, jeśli mamy odpowiednie narzędzia, jeśli nauczyciele mają odpowiednie kwalifikacje […]. Ta konferencja temu służy żebyśmy rozwijali się w działaniach edukacyjnych, mając coraz więcej wiedzy, coraz więcej umiejętności ale też widząc problemy dzieci, których doświadczają.

 powiedziała Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki RP, która otworzyła wydarzenie w formule online.

Edukacja jaką Polska oferuje dzieciom jest na wysokim poziomie, cechuje ją doskonała jakość, a dzieci które przyjeżdżają do Polski mają prawo dostępu do tej edukacji. Konferencja jest rozpoczęciem długoterminowego projektu, pierwszym krokiem w kierunku dialogu, który będzie rozwijał się przez kolejne lata. A dziś chciałbym również zaprosić rodziców i wszelkie inne organizacje do włączenia się w ten dialog.  – powiedział dr Rashed Mustafa Sarwar, Krajowy Koordynator Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce.

Wśród pozostałych prelegentów byli: Aleksandra Duda – przedstawicielka Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce, Elżbieta Neroj – zastępca Dyrektora Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej, Paweł Gondek – Zastępca Dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych.

Środowisko naukowe reprezentowali przedstawiciele renomowanych uczelni: dr hab., prof APS Barbara Marcinkowska (APS) oraz dr hab., prof UW Grzegorz Szumski (UW). W programie konferencji pojawił się także głos przedstawicieli środowiska lokalnego. 

Profesor Grzegorz Szumski podsumował wyniki badań i analiz zwracając się do słuchaczy “Badania naukowe dostarczają praktykom wskazówek, ale to od Państwa otwartości kreatywności, gotowości do doskonalenia swojego warsztatu dzielenia się wzajemnie doświadczeniami zależy to czy wasza praktyka będzie efektywniejsza”.

To już kolejna inicjatywa UNICEF zrealizowana we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki w Polsce, której celem jest zapewnienie dostępnej edukacji dzieciom przebywającym z Ukrainy jak również dzieciom ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Działalność ta obejmuje doskonalenie zawodowe pedagogów, zwłaszcza nauczycieli specjalistów i dyrektorów, w zakresie wspierania uczniów, rodziców i nauczycieli.

Założenia projektu, jego cele i planowane sposoby realizacji omówiła kierująca projektem dr Beata Papuda-Dolińska (IBE), wskazując że projekt jest realizowany ze wsparciem uczelni wyższych i organizacji pozarządowych.

1120 nauczycieli specjalistów w projekcie wejdzie w rolę Doradców ds. Dostępności Uczenia się i będzie działać na rzecz dostępnego środowiska uczenia się w swoich placówkach.  Ich ważnym zadaniem będzie wspieranie innych nauczycieli i rodziców w formie doradztwa, mentoringu, ale również bezpośrednie świadczenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i uczniom. Specjaliści zakwalifikowani do projektu otrzymają możliwość skorzystania z bezpłatnych form doskonalenia zawodowego, dostęp do wsparcia metodycznego, narzędzi do oceny funkcjonowania uczniów, sprawdzonych metod i strategii reagowania na sytuacje trudne i problemowe. Dobrze przygotowani specjaliści będą wspierać nie tylko innych nauczycieli w ich codziennej pracy, ale również rodziców dzieci i uczniów. W projekcie planowane jest objęcie wsparciem metodyczno – konsultacyjnym 11200 nauczycieli i edukacyjno – specjalistycznym około 30 000 dzieci. 

W trakcie konferencji odbył się panel dyskusyjny, poświęcony omówieniu planowanych działań Doradców ds Dostępności Uczenia się. Podczas dyskusji uczestnicy – koordynatorzy merytoryczni/naukowi opracowanych w projekcie programów szkoleniowych wskazali problemy i wyzwania, z jakimi mierzą się uczniowie, rodzice i nauczyciele, a także próbowali odpowiedzieć na pytanie na czym polega dostępność uczenia się. Podsumowując dyskusję prowadzący dr Tomasz Knopik z UMCS powiedział: Projekt zakłada pełną partycypację interesariuszy na każdym etapie. Nazwa doradca wskazuje, że nie ma to być ekspert, który przychodzi do szkoły i ją oświeca. To jest osoba, która znając środowisko działa od wewnątrz wspólnie z nauczycielami, specjalistami, uczniami i rodzicami.

Wydarzenie stanowiło oficjalne rozpoczęcie przedsięwzięcia “Szkoła dostępna dla wszystkich”, którego celem jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli). W dniu konferencji rozpoczęła się rekrutacja przedszkoli, szkół i placówek, które chcą wziąć udział w projekcie.

Projekt jest planowany na lata 2023 – 2025.

Relację z konferencji można obejrzeć pod linkiem: