Szkoła dostępna dla wszystkich

    O projekcie

    1. Podstawowe informacje o projekcie

    2. Harmonogram projektu

    3. Zespół projektowy i współpracujący eksperci

    4. Komponent badawczy w projekcie

    5. Szkoły uczestniczące w projekcie

    6. Specjaliści z Placówek Doskonalenia Nauczycieli

    Agnieszka Maszczyk – pedagog specjalny, terapeuta, wykładowca akademicki. Pracuje jako pedagog specjalny i terapeuta w Szkole Podstawowej w Strachocinie oraz konsultant ds. edukacji włączającej w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Jest również wykładowcą akademickim w Akademii Nauk Stosowanych Collegium Balticum.
    Ukończyła pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą na Uniwersytecie Szczecińskim oraz liczne studia podyplomowe z zakresu zarządzania w oświacie, edukacji wczesnoszkolnej, surdopedagogiki, tyflopedagogiki, oligofrenopedagogiki oraz terapii osób z niepełnosprawnościami. Jest certyfikowanym trenerem Treningu Zastępowania Agresji oraz terapeutą EEG i RSA Biofeedback.
    Posiada bogate doświadczenie jako nauczyciel, terapeuta, doradca metodyczny i konsultant ds. edukacji włączającej. Tworzy innowacyjne projekty edukacyjne, m.in. Szkoła wartości – szkoła dialogu” oraz „Moja wewnętrzna prognoza pogody” (trening uważności). Autorka publikacji oraz prelegentka konferencji edukacyjnych.
    Praca z dziećmi to dla niej odkrywanie ich unikalnego potencjału – każde z nich to diament, który wymaga uważnego szlifowania, by rozbłysnąć pełnym blaskiem.

    Aleksandra Boruta-Król – pedagog, specjalista ds. edukacji i kształcenia specjalnego
    Pracuje w Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym „Metis” w Katowicach, wspierając nauczycieli i wychowawców w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyki oraz kształcenia specjalnego uczniów w szkołach ogólnodostępnych.
    Ukończyła pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą na Uniwersytecie Śląskim oraz studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki, wczesnego i całożyciowego wspomagania rozwoju uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera, diagnozy i terapii pedagogicznej oraz organizacji i zarządzania oświatą. Posiada również kwalifikacje z doradztwa zawodowego.
    Ma 23 lata doświadczenia w pracy pedagoga szkolnego oraz w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych typach szkół. Jej misją jest wspieranie nauczycieli w tworzeniu środowiska edukacyjnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.

    Andrzej Cwaliński – nauczyciel, specjalista ds. alternatywnych metod komunikacji (AAC)
    Pracuje jako doradca metodyczny ds. kształcenia specjalnego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku oraz jako nauczyciel w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Waldemara Kikolskiego w Białymstoku.
    Specjalizuje się w wspomagających i alternatywnych metodach komunikacji (AAC), oligofrenopedagogice, tyflopedagogice oraz edukacji informatycznej. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z osobami ze spektrum autyzmu, mózgowym porażeniem dziecięcym, zespołami genetycznymi i niepełnosprawnością intelektualną.
    Jest edukatorem i trenerem AAC, prowadził zajęcia na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz szkolenia dla nauczycieli w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Od 2019 roku pełni rolę trenera MÓWika, a od 2022 roku współpracuje jako konsultant merytoryczny w Ośrodku Wsparcia i Testów w Białymstoku. Autor publikacji dotyczących komunikacji osób niemówiących. Pasjonuje się psychologią poznawczo-behawioralną, etologią, muzyką i fotografią.

    Anna Pawłowska – psycholog, nauczyciel-konsultant, doradca zawodowy
    Pracuje jako nauczyciel-konsultant w Regionalnym Ośrodku Metodyczno-Edukacyjnym „Metis” w Katowicach oraz jako psycholog-konsultant w Centrum Medycznym Magmedyka w Czeladzi.
    Jest psychologiem i nauczycielem dyplomowanym. Ukończyła studia podyplomowe z doradztwa zawodowego i zarządzania kadrami oraz zarządzania oświatą. Specjalizuje się w diagnozie psychologicznej (m.in. dysleksja, dyskalkulia, deficyty rozwojowe), opiniowaniu i orzekaniu, wspomaganiu dzieci zdolnych oraz terapii psychologicznej (Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach, Racjonalna Terapia Zachowania). Jest również doradcą zawodowym i Ekspertem Edukacji MEN.
    Od ponad 20 lat zajmuje się pomocą psychologiczną oraz psychoedukacją młodzieży i dorosłych. Prowadzi szkolenia z zakresu komunikacji, budowania relacji i profilaktyki zdrowia psychicznego. Jest trenerką rekomendowanego programu profilaktycznego „Iskra Odporności”. W swojej pracy koncentruje się na kształtowaniu dobrostanu psychicznego młodzieży i nauczycieli, wierzy, że edukacja odgrywa kluczową rolę w budowaniu zdrowia psychicznego przyszłych pokoleń.

    Barbara Cebula – pedagog, doradczyni metodyczna oraz ekspertka w zakresie edukacji włączającej i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pracuje w Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz w szkoleniu nauczycieli i specjalistów. Od lat związana z doskonaleniem nauczycieli, prowadzi warsztaty, szkolenia oraz konferencje z zakresu metodyki pracy w klasach zróżnicowanych, budowania inkluzywnego środowiska edukacyjnego oraz skutecznych strategii wspierania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami. Jest autorką licznych publikacji i materiałów dydaktycznych wspomagających pracę pedagogów. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych i badawczych, które mają na celu rozwój kompetencji nauczycieli oraz wdrażanie nowoczesnych metod nauczania i terapii. Współpracuje z wieloma instytucjami oświatowymi, angażując się w działania na rzecz upowszechniania edukacji dostępnej dla wszystkich. Dzięki swojej wiedzy i zaangażowaniu cieszy się uznaniem jako ekspertka wspierająca rozwój szkół i nauczycieli w zakresie edukacji włączającej. Za swoją działalność edukacyjną została wyróżniona licznymi nagrodami i odznaczeniami.

    Dr Beata Rola – doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki specjalnej, konsultantka ds. kształcenia specjalnego i edukacji włączającej w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie. Specjalizuje się w rozwijaniu i wdrażaniu nowoczesnych metod pedagogicznych sprzyjających edukacji włączającej. Wspiera nauczycieli i placówki w dostosowywaniu metod nauczania do zróżnicowanych potrzeb uczniów, diagnozowaniu ich trudności oraz budowaniu otwartego i równościowego środowiska szkolnego. Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty oraz konferencje dla nauczycieli i specjalistów. Jest autorką licznych publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu pedagogiki specjalnej oraz współautorką programu studiów podyplomowych „Pedagog specjalny w edukacji włączającej”. Aktywnie działa na rzecz promowania idei edukacji dostępnej dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich potrzeb i możliwości. Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu cieszy się uznaniem jako ekspertka w zakresie edukacji włączającej i pedagogiki specjalnej, wspierając nauczycieli w rozwijaniu kompetencji oraz wdrażaniu skutecznych strategii nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb uczniów.

    Bożena Grębowiec – pedagog, pedagog specjalny, trener, mediator i coach, konsultant ds. wychowawczych, pedagogiki przedszkolnej i wychowania fizycznego w Miejskim Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach oraz jako dyrektor placówki edukacyjnej i wykładowca akademicki. Specjalizuje się w mediacjach sądowych i pozasądowych oraz wsparciu terapeutycznym dzieci i młodzieży. Jako certyfikowany coach i trener organizuje konferencje, warsztaty oraz programy szkoleniowe z zakresu profilaktyki, wychowania i zdrowia psychicznego. Jest autorką i współautorką licznych scenariuszy zajęć oraz koordynatorką projektów edukacyjnych, m.in. „Razem dla integracji” czy „Odkrywcy sekretów nauki”. Pełni funkcję kierownika Kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą. Aktywnie działa na rzecz popularyzacji mediacji w ramach Międzynarodowego Dnia Mediacji i współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną we Wrocławiu. Wielokrotnie nagradzana za swoją działalność edukacyjną, m.in. Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

    Dorota Lorenc-Pasieczna – nauczycielka dyplomowana z 35-letnim doświadczeniem w oświacie, doradczyni metodyczna ds. wychowania i profilaktyki w Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lublinie oraz wychowawczyni świetlicy w Szkole Podstawowej nr 3 w Świdniku. Przez wiele lat pełniła funkcję dyrektora szkoły oraz eksperta MEN ds. awansu zawodowego nauczycieli. Specjalizuje się w edukacji włączającej, nadzorze pedagogicznym oraz wdrażaniu innowacyjnych form wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Brała udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in. Comenius i Erasmus, oraz współpracowała z instytucjami edukacyjnymi w Polsce i za granicą. Współtworzyła kompleksowe programy wspomagania szkół i przedszkoli oraz prowadziła szkolenia w ramach projektów „Lubelscy Liderzy Edukacji Włączającej” i „Lubelska Szkoła Zdalna”. Jako ekspert zewnętrzny Instytutu Rozwoju Języka Polskiego im. Kolbego angażuje się w rozwój edukacji polonijnej. Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę oraz nagrodami Ministra Edukacji Narodowej i Lubelskiego Kuratora Oświaty.

    Dr Mariola Komorowska – nauczyciel konsultant w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie. Posiada ponad 30-letnie doświadczenie w pracy pedagogicznej na wszystkich etapach edukacyjnych, zarówno w szkołach ogólnodostępnych, jak i specjalnych. Pełniła funkcję wychowawcy, nauczyciela oraz wicedyrektora. Jest także wykładowcą akademickim, prowadzącym zajęcia na studiach magisterskich i podyplomowych. Ma na swoim koncie liczne publikacje naukowe i jest ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. awansu zawodowego nauczycieli.
    Brała udział w wielu projektach edukacyjnych, m.in. „Przyszłość to dziś”, „Wiem więcej” czy Forum Edukacji Metropolii Krakowskiej. Koordynowała projekty dotyczące edukacji włączającej, w tym Pilotażowe wdrażanie modelu Centrów Wspierających Edukację Włączającą oraz „Każde Dziecko Jest Zdolne”. Obecnie kieruje Małopolskim Programem Wspierania Uczniów w klasach II–IV.
    Organizowała liczne konferencje, m.in. o autyzmie, depresji dzieci i młodzieży oraz percepcji słuchowej. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli z zakresu edukacji włączającej i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jest koordynatorem procesu wspomagania szkół.

    Jadwiga Wysocka – konsultant w Centrum Rozwoju Edukacji Województwa Łódzkiego w Sieradzu. Ma wieloletnie doświadczenie jako nauczyciel biologii, doradca metodyczny oraz dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli (1992–2012). W tym czasie Ośrodek zdobył m.in. certyfikat ISO oraz akredytację Łódzkiego Kuratora Oświaty.
    Jest trenerem, coachem i edukatorem, prowadzącym szkolenia z zakresu przywództwa edukacyjnego, nadzoru pedagogicznego, oceniania wspierającego, edukacji włączającej oraz pracy z klasą zróżnicowaną. Współpracuje ze studiami podyplomowymi jako wykładowca i superwizor trenerów. Realizowała liczne ogólnopolskie projekty edukacyjne, m.in. w obszarze kompetencji kluczowych i kompleksowego wspomagania szkół.
    Ukończyła studia podyplomowe oraz liczne kursy menedżerskie i trenerskie, m.in. w zakresie coachingu, mentoringu, tutoringu oraz organizacji i zarządzania oświatą. Jest autorką publikacji dotyczących jakości pracy szkoły i wspomagania nauczycieli.
    W pracy szkoleniowej kieruje się autentycznością, ciekawością i otwartością na drugiego człowieka. Jej mottem są słowa Steve’a Jobsa: „Jedynym sposobem, by pracować naprawdę dobrze, jest kochać to, co się robi”.

    Dr Karol Bidziński – pedagog szkolny w Zespole Szkół Techniczno-Informatycznych w Busku-Zdroju, doradca metodyczny w Powiatowym Ośrodku Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli oraz adiunkt w Staropolskiej Akademii Nauk Stosowanych w Kielcach.
    Posiada ponad 35-letnie doświadczenie w pracy edukacyjnej. Był nauczycielem biologii, wychowawcą w placówce opiekuńczej oraz pedagogiem szkolnym, a także specjalistą w zakresie pedagogiki leczniczej, wspierającym dzieci z niepełnosprawnościami i przewlekłymi chorobami.
    Od wielu lat zajmuje się kształceniem i doskonaleniem nauczycieli. Pełnił rolę edukatora w ogólnopolskich programach („Nowa szkoła”, PAOW) i prowadził zajęcia w ramach wojewódzkich zadań edukacyjnych Kuratora Świętokrzyskiego. Jako nauczyciel akademicki przygotowuje przyszłych pedagogów i specjalistów szkolnych.
    Jest autorem ponad 50 publikacji naukowych poświęconych edukacji i terapii osób z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji włączającej. Jego praca koncentruje się na wsparciu uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz doskonaleniu nauczycieli w zakresie pedagogiki inkluzyjnej.

    Maria Jasińska-Zamarja – nauczyciel konsultant ds. kształcenia specjalnego i edukacji włączającej w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie. Jest pedagogiem specjalnym i nauczycielem dyplomowanym.
    Od 20 lat organizuje i prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie edukacji włączającej. Współpracuje z zespołami pedagogów, prowadzi szkolenia, warsztaty oraz sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli wspomagających i specjalistów. Jej działania koncentrują się na diagnozowaniu potrzeb uczniów, dostosowywaniu wymagań edukacyjnych oraz rozwijaniu współpracy nauczycieli i specjalistów w ramach zespołów pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    W latach 2016–2017 była regionalnym specjalistą merytorycznym w projekcie „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”. Jako trener edukacji włączającej prowadziła szkolenia dla nauczycieli w województwie pomorskim. Jest autorką materiałów edukacyjnych i projektów szkoleniowych wspierających rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach.
    Od 2024 roku pełni funkcję Wojewódzkiego Koordynatora Sieci „Szkoła dostępna dla wszystkich” i współpracuje z Instytutem Badań Edukacyjnych przy realizacji projektu.

    Monika Piechowicz-Kruk – dyrektor akredytowanej Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli Centrum Doskonalenia Edukacyjnego w Kaliszu. Jest magistrem pedagogiki specjalnej (oligofrenopedagogika, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) oraz filologiem germańskim (Uniwersytet Wrocławski). Ukończyła edukację języka niemieckiego w Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli oraz Goethe-Institut. Odbyła staże w Szwajcarii, Austrii i Niemczech. Specjalizuje się w dydaktyce języków obcych, naukach przyrodniczych, edukacji włączającej oraz metodyce pracy nauczyciela w środowisku o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Jest trenerem edukacji na odległość, organizacji turystyki szkolnej oraz wypoczynku dzieci i młodzieży. Jako nauczyciel języka niemieckiego, geografii i pedagog specjalny pracuje zarówno w placówkach specjalnych, jak i ogólnodostępnych. Autorka materiałów dydaktycznych dla szkół podstawowych i średnich oraz poradnika metodycznego z geografii uwzględniającego edukację włączającą. Akredytowany tutor w Collegium Wratislaviense, prowadzi tutoring rozwojowy i naukowy. Ekspert w projektach ORE i IBE, mentor w „Kariera bez barier”, trener w programie „Aktywna Tablica”. Inicjatorka Akademii Młodego Podróżnika.

    Justyna Szczypek-Bogdanowicz – konsultant ds. kompetencji kluczowych i projektów międzynarodowych w Pomorskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku. Magister filologii angielskiej z 20-letnim doświadczeniem w pracy szkolnej, nauczyciel dyplomowany, inicjatorka i koordynatorka licznych projektów Erasmus+. Specjalizuje się w nowoczesnych technologiach w edukacji, pracy metodą projektu oraz współpracy interdyscyplinarnej. Jest gorącą promotorką różnorodności w szkole, wierząc, że każdy uczeń ma prawo do indywidualnego podejścia i wsparcia w swoim rozwoju. Uważa, że transformacja w edukacji zaczyna się od nauczyciela w klasie. Jej celem jest inspirowanie nauczycieli do poszukiwania nowych metod nauczania oraz wspieranie ich w codziennej pracy. Uwielbia współpracę, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz tworzenie przestrzeni do rozwoju zawodowego nauczycieli.

    Wiesława Kitajgrodzka – nauczyciel konsultant w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, kierownik Pracowni Szkolnictwa i Doradztwa Zawodowego, trener prowadzący szkolenia i warsztaty dla kadry oświatowej. Wieloletni nauczyciel geografii i podstaw przedsiębiorczości, inspirujący młodzież do aktywności w środowisku lokalnym oraz kształtowania postaw przedsiębiorczych. Trenerka programów ogólnopolskich z zakresu edukacji ekonomicznej we współpracy z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Brała udział w pracach Krajowej Grupy Ekspertów w międzynarodowym projekcie Szkoła Przedsiębiorczości (TES – The Entrepreneurial School). Certyfikowany trener edukacji globalnej, regionalny ekspert projektów edukacyjnych, ekspert ds. oceniania kształtującego i metod aktywizujących. Autorka i współautorka opracowań metodycznych, programów nauczania oraz materiałów dydaktycznych, w tym dla projektów Szkoła Ćwiczeń w różnych regionach Polski. Prowadzi zajęcia na kursach kwalifikacyjnych z zakresu zarządzania oświatą. Liderka działań edukacyjnych, inicjatorka projektów Szkolny Klub Przedsiębiorczości i Klub Bydgoskiego Geografa. W roku szkolnym 2024/2025 realizuje zadania w ramach projektu Zbudowanie systemu koordynacji w regionach na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.