Przedszkole dostępne dla wszystkich. Informacje ogólne
Program „Przedszkole dostępne dla wszystkich”. Nowe szkolenie w projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich” dedykowane w całości nauczycielom specjalistom pracującym z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Informacje o programie
Kurs „Przedszkole dostępne dla wszystkich” to bezpłatne szkolenia oraz warsztaty online przeznaczone dla nauczycieli specjalistów (pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych) zatrudnionych w przedszkolach. Ma na celu stworzenie okazji do rozwoju kompetencji zawodowych w obszarach bliskich codziennej praktyce nauczycieli pracujących z przedszkolakami – diagnozy przesiewowej małego dziecka, diagnozy funkcjonowania poznawczego dzieci w wieku od 3 do 6 lat, wspomagania rozwoju językowego dzieci, w tym dzieci dwujęzycznych, oraz rozwijanie umiejętności społeczno-emocjonalnych najmłodszych. Oferowany program szkoleń składa się z 3 etapów:
Etap 1. Kurs e-learningowy
Etap 2. Warsztaty
Etap 3. Interwencje
Równolegle uczestnicy projektu będą korzystać z aplikacji projektowej asa.ibe.edu.pl, która wspomaga proces realizacji szkolenia, jest przestrzenią do kontaktu między uczestnikami i organizatorami i przekazywania bieżących informacji oraz miejscem, gdzie można pobrać dodatkowe materiały przydatne w pracy z dziećmi. Te dodatkowe materiały dane do kontaktu z zespołem merytorycznym czy organizacyjnym projektu, jak również profil użytkownika dostępne są wyłącznie po zalogowaniu.
Etap 1. Kurs e-learningowy
Część e-learningowa kursu „Przedszkole dostępne dla wszystkich” to program samokształcenia dla nauczycieli specjalistów pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz innych zainteresowanych specjalistów, który składa się z 7 modułów szkoleniowych. Będzie dostępny na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej i ułożony wg jednolitej struktury. Każdy moduł rozpoczyna się nagraniem wykładu prowadzonego przez przedstawiciela uczelni – specjalistę w danym obszarze tematycznym. W każdym module oprócz filmu, znajdują się materiały do samokształcenia i późniejszego wykorzystania w praktyce zawodowej, np. scenariusze zajęć, studia przypadków, studia interwencji, poradniki, przewodniki. Materiały są zaprezentowane w przyjaznej w odbiorze formie i wzbogacone o ćwiczenia interaktywne. Przejście do kolejnych modułów możliwe jest po pozytywnym zaliczeniu testu, który składa się każdorazowo z 10 pytań jednokrotnego wyboru. Próg zaliczenia to 80 % pozytywnych odpowiedzi. Szkolenie realizowane jest w trybie swobodnego dostępu – możesz zalogować się na platformę o każdej porze, przeznaczyć na szkolenie dowolną ilość czasu, przerwać i kontynuować je od ostatnio oglądanego elementu.
Ten etap szkoleń będzie otwarty również po zakończeniu szkolenia na platformie tak by w każdej chwili możliwe było ponowne skorzystanie z oferowanych materiałów. Część e-learningową szkolenia należy zrealizować do 22 listopada 2024r. Szacowany czas tej części szkolenia wynosi 20 godzin dydaktycznych. Zrealizowanie całości, tzn. zapoznanie się z treściami wszystkich modułów, obejrzenie wszystkich nagrań oraz zaliczenie wszystkich quizów umożliwia przejście do etapu 2, tj. warsztatów z ekspertami pogłębiających wiedzę praktyczną w obszarach objętych szkoleniem.
Etap 2. Warsztaty
„Warsztaty” realizowane są w formie 1,5 godzinnych (2 godziny dydaktyczne) spotkań online z ekspertkami/ekspertami i specjalistkami/specjalistami (w tym autorkami/autorami modułów szkoleniowych dostępnych w poprzednim etapie szkolenia). Podczas warsztatów będzie możliwość podjęcia dyskusji, aktywnego rozwiązywania problemów, uzyskania odpowiedzi na pytania, które pojawiły się w pierwszej części szkolenia. Warsztaty będą zorganizowane w blokach tematycznych odpowiadającym interwencjom. Na każdy blok przeznaczone są 2 godziny dydaktyczne. Każdy uczestnik może wybrać min. jeden temat warsztatu.
Ten etap szkoleń będzie realizowany w listopadzie i grudniu 2024r, a szczegółowy harmonogram spotkań zostanie przekazany za pośrednictwem aplikacji projektowej asa.edu.ibe.pl. Zrealizowanie tej części szkoleń umożliwia przejście do etapu 3 – praktycznego.
Etap 3. Interwencje
Ten etap szkolenia realizowany będzie od stycznia do marca 2025r. i polega na wykorzystaniu w praktyce zawodowej wybranych „interwencji”, tj. strategii reagowania na sytuacje problemowe czy potrzeby mające na celu zwiększenie dostępności edukacji dla dzieci i uczniów. Z poznanego w trakcie szkoleń katalogu działań każdy uczestnik wybiera jedno, które wdraża w ramach obowiązków zawodowych nauczyciela specjalisty w swoim miejscu pracy. Interwencja może mieć charakter szkoleniowy (np. polegać na przeszkoleniu innych nauczycieli specjalistów podczas rady pedagogicznej), konsultacyjny (udzieleniu porady, wskazówek, przekazaniu materiałów ze szkoleń, które pomogą w rozwiązaniu zidentyfikowanego problemu), diagnostyczny (np. rozpoznaniu słabych i mocnych stron dziecka oraz zidentyfikowaniu obszarów wymagających wsparcia) lub działaniowy (udzieleniu wsparcia dzieciom i/lub rodzicom w sytuacji trudnej/kryzysowej lub przeprowadzić zajęcia profilaktyczne). Podczas tego etapu szkoleń oczekiwane jest, że każdy uczestnik (DDU) obejmie wsparciem min. 1 nauczyciela oraz 10 dzieci. Uczestnik projektu po zalogowaniu się do aplikacji projektowej wskazuje jakie działanie zamierza podjąć, a następnie raportuje zwięźle jego przebieg. Sfinalizowanie tej części szkoleń odbywa się poprzez przesłanie opisu interwencji w terminie do końca marca 2025r i otrzymanie akceptacji. Najlepsze opisy interwencji zostaną nagrodzone i opublikowane – posłużą innym specjalistom jako modelowe praktyki.
Nauczysz się:
Uczestnictwo w programie „Przedszkole dostępne dla wszystkich” ma na celu podnoszenie kompetencji i umiejętności nauczycieli specjalistów pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci, rodziców, nauczycieli). Po zrealizowanym kursie uczestnicy otrzymają status DDU (doradców ds. dostępności uczenia się) potwierdzony mikropoświadczeniem Odznaka+
Opisy interwencji
Opisy interwencji w programie „Przedszkole dostępne dla wszystkich”
W projekcie terminem “interwencje” określane są działania i strategie reagowania na sytuacje problemowe, wynikające ze zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów. Interwencje te mogą być realizowane na dwóch poziomach:
- jako działanie wobec zespołu nauczycieli i nauczycieli specjalistów danej placówki, realizowane w formie:
- szkoleń – polegają na przeszkoleniu z danego zagadnienia innych nauczycieli lub/i nauczycieli specjalistów np. podczas rady pedagogicznej),
- konsultacji – polegają na udzieleniu porady, wskazówki, przekazaniu materiałów ze szkoleń, które pomogą w rozwiązaniu zidentyfikowanego problemu
- jako oddziaływanie edukacyjno-specjalistyczne wobec ucznia i/lub rodziców obejmujące wszystkie etapy OCENY FUNKCJONALNEJ:
- diagnozę przesiewową i ocenę funkcjonalną, ewentualnie badanie specjalistyczne w poradni
- planowanie wsparcia
- realizacja wsparcia
- monitorowanie i ewentualna modyfikacja wsparcia
- ocena efektywności.
Poniżej znajdują się skrócone opisy interwencji, do których uczestnicy zostaną przygotowani w trakcie szkoleń zaplanowanych w projekcie.
Interwencje powinny być wykorzystane/zastosowane w trakcie realizacji zadań nauczycieli specjalistów w ich miejscach pracy.
1. Zintegrowane podejście terapeutyczne dla skuteczniejszego rozwoju dzieci z trudnościami rozwojowymi
Interwencja polega na zorganizowaniu regularnych spotkań koordynacyjnych między nauczycielem, specjalistami, rodzicami oraz wiodącym specjalistą z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju. Celem tych spotkań jest stworzenie zintegrowanego planu terapeutycznego dla dziecka, który uwzględnia jego potrzeby oraz minimalizuje powielanie działań. Plan ten powinien być elastyczny i dostosowany do możliwości rodziny. Przy jego tworzeniu należy uwzględnić wiedzę o rutynowych czynnościach dnia codziennego oraz ekomapę, która wizualizuje sieć wsparcia dziecka i rodziny.
2A. Diagnoza funkcjonowania poznawczego na podstawie wybranych narzędzi przesiewowych
Celem interwencji jest profilaktyka w zakresie ryzyka zaburzenia uczenia się w obszarze czytania (dysleksja) oraz zaburzenia językowego poprzez wprowadzenie systematycznych badań przesiewowych dostosowanych do grupy wiekowej i potrzeb oraz planowanie adekwatnych do potrzeb oddziaływań postdiagnostycznych..
Interwencja polega na przeprowadzeniu badań przesiewowych z zastosowaniem narzędzi diagnostycznych adekwatnych do wieku i poziomu edukacyjnego. Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie diagnozy funkcjonalnej z zastosowaniem kwestionariuszy rozwoju poznawczego z baterii Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych oraz ewentualnie innych narzędzi diagnostycznych. Po przeprowadzeniu analizy uzyskanych wyników z wychowawca klasy, pedagogiem, logopeda i psychologiem szkolnym; z rodzicami/opiekunami następuje wybór i wprowadzenie wspomagania/działań postdiagnostycznych dostosowanych do potrzeb z baterii KAPP dla terapeutów, rodziców, nauczycieli. Oddziaływania wspomagające trwają minimum 5 miesięcy. Kolejnym krokiem jest powtórne badanie monitorujące efektywność wprowadzanej interwencji. Powinno być przeprowadzone po minimum 3 miesiącach, a optymalnie po 6 miesiącach.
Interwencja kierowana do dzieci na etapie rocznego przygotowania przedszkolnego i klasy 1 szkoły podstawowej z ryzykiem dysleksji i/lub z zaburzeniem językowym (ewentualnie jego podejrzeniem).
2B. Diagnoza funkcjonowania poznawczego na podstawie Baterii Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych_Aplikacja KAPP_A i innych wybranych narzędzi – moduł dla psychologów
Celem interwencji jest profilaktyka w zakresie ryzyka zaburzenia uczenia się w obszarze czytania (dysleksja) oraz zaburzenia językowego poprzez wprowadzenie systematycznych badań przesiewowych dostosowanych do grupy wiekowej i potrzeb oraz planowanie adekwatnych do potrzeb oddziaływań postdiagnostycznych. Interwencja polega na przeprowadzeniu badań przesiewowych z zastosowaniem narzędzi diagnostycznych adekwatnych do wieku i poziomu edukacyjnego. Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie diagnozy funkcjonalnej z zastosowaniem testów językowych z baterii Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych oraz ewentualnie innych narzędzi diagnostycznych. Kolejnym krokiem jest analiza uzyskanych wyników z wychowawca klasy, pedagogiem, logopeda i psychologiem szkolnym; z rodzicami/opiekunami oraz wybór i wprowadzenie wspomagania/działań postdiagnostycznych dostosowanych do potrzeb z baterii KAPP dla terapeutów, rodziców, nauczycieli. Kolejnym krokiem jest powtórne badania przesiewowe monitorujące efektywność wprowadzanej interwencji. Powinny być przeprowadzone po minimum 3 miesiącach, a optymalnie po 6 miesiącach.
Interwencja kierowana do dzieci na etapie rocznego przygotowania przedszkolnego i klasy 1 szkoły podstawowej z ryzykiem dysleksji i/lub z zaburzeniem językowym (ewentualnie jego podejrzeniem).
3. Strategie wspomagania dzieci w procesie adaptacji do przedszkola
Celem adaptacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko dojrzałości przedszkolnej, czyli przystosowanie dziecka do warunków i wymagań nowego środowiska, jakim jest przedszkole. Program przygotowawczy do przedszkola obejmuje zajęcia grupowe dla dzieci 2,5- i 3-letnich. Zajęcia mają na celu zastosowanie wybranych strategii wspomagania procesu adaptacyjnego opisanych w Przewodniku dla nauczycieli. Interwencja w formie programu przygotowawczego stanowi cykl pięciu spotkań rodziców i dzieci z nauczycielem wychowania przedszkolnego, który będzie pełnił funkcję wychowawcy i z którym dzieci będą miały najczęstszy kontakt (może być to także dwóch nauczycieli). Spotkania mogą się odbywać codziennie przez tydzień lub raz w tygodniu przez okres pięciu tygodni. Łączny czas trwania spotkania to jedna godzina zegarowa, jednak ze względu na poziom uwagi, koncentracji, umiejętności pracy zadaniowej i współpracy, które dopiero się kształtują u dzieci w wieku przedszkolnym, zostały one podzielone na cztery powtarzające się części:
– Pierwsza część (ok. 10 minut) – zabawy swobodne z eksploracją otoczenia i udziałem rodziców. Ta część ma na celu zapoznanie się z salą przedszkolną oraz przyzwyczajenie się do nowego miejsca.
– Druga część (ok. 20 minut) – zajęcia zaaranżowane w formie zabaw grupowych z nauczycielką.
– Trzecia część (ok. 10 minut) – wdrażanie do samodzielności i wspólnego spożywania jedzenia w przedszkolu poprzez czynności samoobsługowe (np. mycie rąk w łazience) i wspólny posiłek. Posiłek w tym przypadku to niewielki, symboliczny poczęstunek, np. jabłko, chrupki kukurydziane, wafle ryżowe.
– Czwarta część (ok. 10 minut) – zabawy swobodne z aktywnym udziałem nauczycielki przy jednoczesnym wycofaniu się rodziców do roli obserwatorów.
Scenariusze poszczególnych zajęć adaptacyjnych (dostępne jako dodatkowy zestaw materiałów w ramach tego modułu szkoleniowego) opierają się na opisanej wyżej strukturze i różnią się wyłącznie w zakresie zajęć właściwych. Wynika to z potrzeby wdrożenia dzieci w powtarzalny rytm pracy przedszkola. Program przygotowawczy może obejmować opisane poniżej – w krokach I, II i IV – spotkania nauczycieli, specjalistów (ewentualnie osoby zarządzającej przedszkolem) z rodzicami bez obecności dzieci.
4. Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym
Program służy do rozwijania umiejętności i kompetencji społecznych dzieci 3–5-letnich w grupie przedszkolnej, niezależnie od poziomu ich funkcjonowania. Metody, które wykorzystywane są w trakcie realizacji programu to:
– uczenie umiejętności przez wykorzystywanie gier, historyjek, pacynek, odgrywanie scenek itp.,
– dawanie dzieciom wskazówek, jak wykorzystywać konkretne umiejętności społeczne w czasie realnych interakcji,
– łączenie dialogu z dziećmi z podstawą programową, realizowaną na co dzień w przedszkolu,
– włączanie rodziców w realizację zajęć.
Realizacja programu wiąże się z korzyściami zarówno dla dzieci, jak i dla nauczycieli. Korzyści dla uczniów to, między innymi: kształtowanie umiejętności słuchania, pobudzanie interakcji między dziećmi, uczenie samodzielności w radzeniu sobie z problemami, otwartości na innych i ich potrzeby, radzenia sobie z frustracją itp. Korzyści z realizacji programu dla nauczycieli to przede wszystkim: realizacja różnych celów edukacyjnych – przy okazji rozwijania umiejętności społecznych, wprowadzanie pozytywnej atmosfery w grupie, uczenie dzieci skutecznego rozwiązywania konfliktów w grupie, możliwość analizy dziecięcych myśli i odczuć.
Program składa się z dwóch części. Pierwsza dotyczy rozwijania umiejętności przygotowujących do rozwiązywania problemów, takich jak:
– uczenia słownictwa ułatwiającego rozwiązywanie problemów,
– identyfikowania uczuć własnych i innych osób,
– rozpatrywania punktów widzenia innych osób,
– uczenia czym są następstwa zdarzeń.
Część druga dotyczy kształtowania umiejętności rozwiazywania problemów, takich jak:
– wymyślanie więcej niż jednego rozwiązania problemu,
– zastanawianie się nad konsekwencjami rozwiązań,
– podejmowanie decyzji dotyczących tego, które z rozwiązań najlepiej wybrać i dlaczego.
5. Wspomaganie rozwoju językowego u dzieci dwujęzycznych na etapie przedszkola
Interwencja ma na celu wzbogacenie środowiska językowego dzieci dwujęzycznych w obydwu ich językach – w języku używanym w przedszkolu (najczęściej: polskim) oraz w języku (lub językach) domowym (najczęściej ukraińskim i rosyjskim). Wykorzystuje ona szeroko przebadane sposoby wzbogacania środowiska językowego, mające udokumentowany pozytywny wpływ na rozwój językowy dzieci, zwłaszcza w zakresie przyswajania słownictwa: angażujące rozmowy i czytanie dialogowe.
Podczas pojedynczego spotkania warsztatowego nauczyciele zdobywają podstawową wiedzę o dwujęzyczności oraz poszerzają ją o różne sposoby wzbogacania środowiska językowego o udokumentowanym w badaniach naukowych pozytywnym wpływie na rozwój językowy dzieci. Podczas warsztatów nauczyciele nabywają i utrwalają praktyczne umiejętności tworzenia różnorodnego środowiska językowego w czasie rozmów prowadzonych według strategii ZDRowej komunikacji oraz za pomocą czytania dialogowego.
Następnie podczas sześciotygodniowego okresu wdrożeniowego nauczyciele wykorzystują uzyskane umiejętności w codziennej praktyce pracy z dziećmi, praktykując czytanie dialogowe i rozmowy zgodne ze strategią ZDRowej komunikacji. Po upływie sześciu tygodni oceniany jest język, którym posługuje się nauczyciel, czyli ocenie podlega bogactwo słownictwa i liczba słów, a wynik pomiaru porównywany jest ze stanem sprzed rozpoczęcia interwencji.
W ramach interwencji nauczyciele prowadzą także indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci wychowywanych w dwujęzyczności, podczas których wspierają ich w tworzeniu bogatego środowiska językowego w językach, w jakich dziecko mówi w domu. Nauczyciele dzielą się zdobytym podczas okresu wdrożeniowego doświadczeniem i przekazują rodzicom praktyczne wskazówki dotyczące ZDRowej rozmowy oraz czytania dialogowego.
6. Rozwijanie zdolności do dostrzegania perspektywy innej niż własna u dzieci w wieku przedszkolnym
Interwencja polega na wprowadzeniu do codziennych aktywności i zabaw dzieci ćwiczeń czy gier, które stymulują do przekraczania egocentryzmu w myśleniu. Proponowane działania mają formę krótkich gier, zabaw, aktywności wplecionych w codzienne rutyny przedszkolne lub interakcji, które w naturalny sposób można wpleść w zajęcia z dziećmi. W przypadku dzieci młodszych będą to prostsze zadania budujące świadomość tego, że ktoś inny może czuć, myśleć lub woleć coś innego. W przypadku dzieci starszych – aktywności rozwijające zdolność do dostrzegania perspektywy innego i precyzyjnego jej odzwierciedlania. Materiał „Ćwiczenia otwierające umysł dla przedszkolaków” zawiera propozycje zadań i zabaw możliwych do realizacji w pracy indywidualnej lub w grupie. Do nauczyciela specjalisty lub nauczyciela wychowania przedszkolnego należy wybór odpowiedniej aktywności dostosowanej do potrzeb i możliwości dzieci, z którymi pracuje.
7. Rozwijanie umiejętności Porozumienia Bez Przemocy (PBP) w przedszkolu
Celem interwencji jest rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci w wieku przedszkolnym oraz zwiększanie zasobów grupowych takich jak poziom empatii, zaufania oraz komunikowania bez przemocy w grupie.
Interwencja polega na wprowadzeniu elementów strategii postępowania Porozumiewania Bez Przemocy w grupie uczniów w wieku przedszkolnym, tj. wyjaśnienie “Czterech kroków dobrej rozmowy” oraz na czym polega język Żyrafy i Język Szakala. Dzieci zaznajomione z koncepcją PBP ćwiczą umiejętności opisywania sytuacji, wyrażania uczuć i potrzeb oraz formułowania próśb za pomocą gry planszowej Żyrafa.
Czas trwania interwencji – 6 tygodni.
Rekrutacja
Do udziału w programie zapraszamy nauczycieli z przedszkoli nie zgłoszonych wcześniej do projektu UNICEF. Zgłoszenia dokonuje Dyrektor placówki wskazując nauczycieli specjalistów, którzy wezmą udział w szkoleniu. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z ulotką (w załączniku) oraz rejestracji placówki poprzez stronę: https://asa.ibe.edu.pl/portal/zglos-szkole. Rekrutacja została uruchomiona 2.09 i zakończy się 18.09 -zapraszamy!
Regulamin udziału w projekcie
Kontakt
W sprawach związanych z programem „Przedszkole dostępne dla wszystkich” zapraszamy do kontaktu z zespołem projektowym poprzez dedykowany adres email: przedszkoleunicefasa@ibe.edu.pl.
W sprawach związanych z procedurą rekrutacji i zgłaszania uczestników prosimy o kontakt telefoniczny w dni robocze, od 9.00 do 15.00
Joanna Ciuraszkiewicz (specjalista ds. rekrutacji): 519897830