Razem Raźniej
Razem Raźniej – program mentoringu rówieśniczego dla Twojej szkoły
Wyobraź sobie szkołę, w której każdy nowy uczeń od pierwszego dnia ma swojego przewodnika — rówieśnika, który wprowadza go w szkolne życie, wspiera w nauce i pomaga odnaleźć się w grupie.
Badania pokazują, że takie relacje nie tylko ułatwiają adaptację, ale też zwiększają poczucie bezpieczeństwa, wzmacniają motywację i poprawiają wyniki w nauce
(OECD, 2017).
Zapraszamy nauczycieli, pedagogów i psychologów ze szkół podstawowych (klasy IV–VIII) oraz ponadpodstawowych do wdrożenia programu „Razem Raźniej”, przygotowanego w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”
realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Biurem UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.
„Razem Raźniej” polega na współpracy par uczniów: mentorów i podopiecznych. Mentorami zostają uczniowie dobrze znający zasady funkcjonowania polskiej szkoły, jej wymagania, prawa i obowiązki. Podopiecznymi mogą być uczniowie z doświadczeniem migracji czy uchodźstwa, a także ci, którzy mają trudności adaptacyjne, potrzebują wsparcia w integracji z grupą lub pomocy w nauce.
Wdrażając program, tworzysz środowisko, w którym każdy uczeń czuje się zauważony, wspierany i ważny w swojej szkolnej społeczności.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
- zmniejszenie poczucia osamotnienia i izolacji uczniów;
- nawiązywanie relacji społecznych przez uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, a także tych z trudnościami adaptacyjnymi;
- nauka języka polskiego przez uczniów cudzoziemskich;
- rozwijanie umiejętności społecznych uczniów-mentorów i uczniów-podopiecznych;
- wspieranie uczniów w przezwyciężaniu różnorodnych trudności, a także rozwiązywanie konfliktów wynikających z odmienności kulturowych;
KORZYŚCI DLA SZKOŁY Z UDZIAŁU W PROGRAMIE
- zaangażowanie szkoły w program przygotowany przez ekspertów-praktyków, realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w partnerstwie z Biurem UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce;
- rozwijanie u uczniów umiejętności przywódczych oraz kształtowanie zdolności do organizowania warunków sprzyjających współpracy i prowadzenie mentoringu rówieśniczego;
- rozwijanie poczucia przynależności u uczniów z zagranicy z trudnościami adaptacyjnymi;
- rozwijanie kadry pedagogicznej poprzez udział w szkoleniach dla koordynatorów (możliwość skorzystania ze wsparcia trenerów Programu).
KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELI, KTÓRZY ZOSTANĄ KOORDYNATORAMI
- Dostęp do ćwiczeń, praktycznych metod i narzędzi do wykorzystania w pracy z uczniami, w szczególności w klasach wielonarodowych.
- Członkostwo w grupie koordynatorów pełniących rolę ekspertów i wspierających rozwój wiedzy oraz działań w obszarze edukacji międzykulturowej.
- Aktywne wykorzystywanie dostępnego wsparcia podczas wprowadzania innowacyjnych rozwiązań.
- Włączenie programu do realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, co wspiera osiąganie jego celów, m.in. w zakresie budowania pozytywnego i wspierającego środowiska szkolnego.
KTO MOŻE BYĆ KOORDYNATOREM?
- Koordynatorem może być każdy nauczyciel pedagog, psycholog, wychowawca świetlicy, pracownik biblioteki.
JAKIE SĄ ZADANIA KOORDYNATORA?
- zapoznanie uczniów, rodziców i nauczycieli w swojej szkole z programem mentoringowym;
- rozpoznanie potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa m.in. w zakresie znajomości języka polskiego, wiedzy z innych przedmiotów, umiejętności społecznych;
- wybranie wśród uczniów mentorów rówieśniczych i podopiecznych;
- zarządzanie przebiegiem programu w swojej szkole;
- udział w ewaluacji programu na koniec roku szkolnego.
KLUCZOWE ZADANIA TO:
- organizacja szkolenia dla mentorów rówieśniczych;
- wsparcie udzielanie mentorom rówieśniczym w realizacji ich działań.
JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO UDZIAŁU W PROJEKCIE?
Należy wypełnić formularz dostępny na stronie: https://forms.gle/LEwBfHDK8BAEQkWs6
TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ
Zapisy trwają do 30.09.2025r.
Bibliografia:
OECD (2017), Evidence-based Policy Making for Youth Well-being: A Toolkit, OECD Development Policy Tools, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264283923-en.