Szkoła dostępna dla wszystkich

    Razem Raźniej

    Razem Raźniej – program mentoringu rówieśniczego dla Twojej szkoły

    Wyobraź sobie szkołę, w której każdy nowy uczeń od pierwszego dnia ma swojego przewodnika — rówieśnika, który wprowadza go w szkolne życie, wspiera w nauce i pomaga odnaleźć się w grupie.


    Badania pokazują, że takie relacje nie tylko ułatwiają adaptację, ale też zwiększają poczucie bezpieczeństwa, wzmacniają motywację i poprawiają wyniki w nauce
    (OECD, 2017).


    Zapraszamy nauczycieli, pedagogów i psychologów ze szkół podstawowych (klasy IV–VIII) oraz ponadpodstawowych do wdrożenia programu „Razem Raźniej”, przygotowanego w ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich”
    realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Biurem UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.


    „Razem Raźniej” polega na współpracy par uczniów: mentorów i podopiecznych. Mentorami zostają uczniowie dobrze znający zasady funkcjonowania polskiej szkoły, jej wymagania, prawa i obowiązki. Podopiecznymi mogą być uczniowie z doświadczeniem migracji czy uchodźstwa, a także ci, którzy mają trudności adaptacyjne, potrzebują wsparcia w integracji z grupą lub pomocy w nauce.


    Wdrażając program, tworzysz środowisko, w którym każdy uczeń czuje się zauważony, wspierany i ważny w swojej szkolnej społeczności.

    CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU

    • zmniejszenie poczucia osamotnienia i izolacji uczniów;
    • nawiązywanie relacji społecznych przez uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, a także tych z trudnościami adaptacyjnymi;
    • nauka języka polskiego przez uczniów cudzoziemskich;
    • rozwijanie umiejętności społecznych uczniów-mentorów i uczniów-podopiecznych;
    • wspieranie uczniów w przezwyciężaniu różnorodnych trudności, a także rozwiązywanie konfliktów wynikających z odmienności kulturowych;

    KORZYŚCI DLA SZKOŁY Z UDZIAŁU W PROGRAMIE

    • zaangażowanie szkoły w program przygotowany przez ekspertów-praktyków, realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w partnerstwie z Biurem UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce;
    • rozwijanie u uczniów umiejętności przywódczych oraz kształtowanie zdolności do organizowania warunków sprzyjających współpracy i prowadzenie mentoringu rówieśniczego;
    • rozwijanie poczucia przynależności u uczniów z zagranicy z trudnościami adaptacyjnymi;
    • rozwijanie kadry pedagogicznej poprzez udział w szkoleniach dla koordynatorów (możliwość skorzystania ze wsparcia trenerów Programu).

    KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELI, KTÓRZY ZOSTANĄ KOORDYNATORAMI

    • Dostęp do ćwiczeń, praktycznych metod i narzędzi do wykorzystania w pracy z uczniami, w szczególności w klasach wielonarodowych.
    • Członkostwo w grupie koordynatorów pełniących rolę ekspertów i wspierających rozwój wiedzy oraz działań w obszarze edukacji międzykulturowej.
    • Aktywne wykorzystywanie dostępnego wsparcia podczas wprowadzania innowacyjnych rozwiązań.
    • Włączenie programu do realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, co wspiera osiąganie jego celów, m.in. w zakresie budowania pozytywnego i wspierającego środowiska szkolnego.

    KTO MOŻE BYĆ KOORDYNATOREM?

    • Koordynatorem może być każdy nauczyciel pedagog, psycholog, wychowawca świetlicy, pracownik biblioteki.

    JAKIE SĄ ZADANIA KOORDYNATORA?

    • zapoznanie uczniów, rodziców i nauczycieli w swojej szkole z programem mentoringowym;
    • rozpoznanie potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji i uchodźstwa m.in. w zakresie znajomości języka polskiego, wiedzy z innych przedmiotów, umiejętności społecznych;
    • wybranie wśród uczniów mentorów rówieśniczych i podopiecznych;
    • zarządzanie przebiegiem programu w swojej szkole;
    • udział w ewaluacji programu na koniec roku szkolnego.

    KLUCZOWE ZADANIA TO:

    • organizacja szkolenia dla mentorów rówieśniczych;
    • wsparcie udzielanie mentorom rówieśniczym w realizacji ich działań.

    JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO UDZIAŁU W PROJEKCIE?

    Należy wypełnić formularz dostępny na stronie: https://forms.gle/LEwBfHDK8BAEQkWs6

    TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ

    Zapisy trwają do 30.09.2025r.

    Bibliografia:
    OECD (2017), Evidence-based Policy Making for Youth Well-being: A Toolkit, OECD Development Policy Tools, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264283923-en.