Szkoła dostępna dla wszystkich

    Razem Raźniej

    Zapraszamy wszystkich nauczycieli, pedagogów, psychologów pracujących w szkołach podstawowych (klasy IV-VIII) oraz ponadpodstawowych do udziału w pilotażu programu mentoringu rówieśniczego „Razem raźniej” stanowiącego część projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych, w partnerstwie z UNICEF oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.

    Program mentoringu rówieśniczego Razem Raźniej polega na tworzeniu przestrzeni do współpracy par uczniów: mentorów z tzw. podopiecznymi. Do roli mentorów wybierani są uczniowie doświadczeni w zasadach funkcjonowania polskiej szkoły, wymaganiach, prawach i obowiązkach uczniów, w roli podopiecznych zaś mogą znaleźć się uczniowie z doświadczeniem migracji jak również wszyscy inni, którzy mogą przejawiać trudności adaptacyjne, potrzebować wsparcia w zakresie integracji z grupą lub pomocy w nauce.

    Misją pilotażu Programu jest weryfikacja jego założeń i sposobu implementacji oraz uzyskanie informacji o jego potencjale w zakresie realizacji celu, jakim jest integracja społeczna społeczności uczniowskiej.

    CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU

    • zmniejszenie poczucia osamotnienia i izolacji podopiecznych;
    • nawiązywanie relacji społecznych przez uczniów z doświadczeniem migracji;
    • nauka języka polskiego przez uczniów cudzoziemskich;
    • rozwijanie umiejętności społecznych mentorów i podopiecznych;
    • rozwiązywanie różnorodnych trudności uczniów migrantów, a także konfliktów wynikających z różnic kulturowych;

    KORZYŚCI DLA SZKOŁY Z UDZIAŁU W PROGRAMIE

    • Zaangażowanie szkoły w prestiżowy program przygotowany przez ekspertów-praktyków, realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych oraz UNICEF Polska.
    • Budowanie u uczniów umiejętności liderskich, organizowania warunków współpracy
      i prowadzenie mentoringu rówieśniczego.
    • Rozwijanie poczucia przynależności u uczniów z zagranicy z trudnościami adaptacyjnymi.
    • Rozwijanie kadry pedagogicznej poprzez udział w szkoleniach dla koordynatorów.

    KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELI, KTÓRZY ZOSTANĄ KOORDYNATORAMI

    • Możliwość udziału w ważnym pilotażu projektu.
    • Udział w szkoleniach z zakresu rozwijania kompetencji społecznych, prowadzenia mentoringu edukacyjnego oraz edukacji międzykulturowej.
    • Dostęp do ćwiczeń, praktycznych metod i narzędzi do wykorzystania w pracy z uczniami.
    • Przynależność do grupy koordynatorów, którzy pełnią rolę ekspertów i przyczyniają się do rozwoju wiedzy i działań w zakresie edukacji międzykulturowej.
    • Możliwość korzystania ze wsparcia we wdrażaniu innowacji.

    KTO MOŻE BYĆ KOORDYNATOREM?

    • Koordynatorem może być każdy nauczycie pedagog, psycholog, wychowawca świetlicy, pracownik biblioteki.

    JAKIE SĄ ZADANIA KOORDYNATORA?

    • Zapoznanie uczniów, rodziców i nauczycieli w swojej szkole z programem mentoringowym.
    • Rozpoznanie potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji m.in. w zakresie znajomości języka polskiego, wiedzy z innych przedmiotów, umiejętności społecznych.
    • Wybranie wśród uczniów mentorów rówieśniczych i podopiecznych.
    • Zarządzanie przebiegiem programu w swojej szkole.
    • Przeprowadzenie ewaluacji na koniec roku.

    KLUCZOWE ZADANIE TO:

    • Zorganizowanie szkolenia dla mentorów rówieśniczych.
    • Wsparcie mentorów rówieśniczych w realizacji ich działań.

    JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO UDZIAŁU W PROJEKCIE?

    TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ

    Rekrutacja trwa od 18.11.2024 do 20.12.2024r.