Razem Raźniej
Zapraszamy wszystkich nauczycieli, pedagogów, psychologów pracujących w szkołach podstawowych (klasy IV-VIII) oraz ponadpodstawowych do udziału w pilotażu programu mentoringu rówieśniczego „Razem raźniej” stanowiącego część projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych, w partnerstwie z UNICEF oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej.
Program mentoringu rówieśniczego Razem Raźniej polega na tworzeniu przestrzeni do współpracy par uczniów: mentorów z tzw. podopiecznymi. Do roli mentorów wybierani są uczniowie doświadczeni w zasadach funkcjonowania polskiej szkoły, wymaganiach, prawach i obowiązkach uczniów, w roli podopiecznych zaś mogą znaleźć się uczniowie z doświadczeniem migracji jak również wszyscy inni, którzy mogą przejawiać trudności adaptacyjne, potrzebować wsparcia w zakresie integracji z grupą lub pomocy w nauce.
Misją pilotażu Programu jest weryfikacja jego założeń i sposobu implementacji oraz uzyskanie informacji o jego potencjale w zakresie realizacji celu, jakim jest integracja społeczna społeczności uczniowskiej.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
- zmniejszenie poczucia osamotnienia i izolacji podopiecznych;
- nawiązywanie relacji społecznych przez uczniów z doświadczeniem migracji;
- nauka języka polskiego przez uczniów cudzoziemskich;
- rozwijanie umiejętności społecznych mentorów i podopiecznych;
- rozwiązywanie różnorodnych trudności uczniów migrantów, a także konfliktów wynikających z różnic kulturowych;
KORZYŚCI DLA SZKOŁY Z UDZIAŁU W PROGRAMIE
- Zaangażowanie szkoły w prestiżowy program przygotowany przez ekspertów-praktyków, realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych oraz UNICEF Polska.
- Budowanie u uczniów umiejętności liderskich, organizowania warunków współpracy
i prowadzenie mentoringu rówieśniczego. - Rozwijanie poczucia przynależności u uczniów z zagranicy z trudnościami adaptacyjnymi.
- Rozwijanie kadry pedagogicznej poprzez udział w szkoleniach dla koordynatorów.
KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELI, KTÓRZY ZOSTANĄ KOORDYNATORAMI
- Możliwość udziału w ważnym pilotażu projektu.
- Udział w szkoleniach z zakresu rozwijania kompetencji społecznych, prowadzenia mentoringu edukacyjnego oraz edukacji międzykulturowej.
- Dostęp do ćwiczeń, praktycznych metod i narzędzi do wykorzystania w pracy z uczniami.
- Przynależność do grupy koordynatorów, którzy pełnią rolę ekspertów i przyczyniają się do rozwoju wiedzy i działań w zakresie edukacji międzykulturowej.
- Możliwość korzystania ze wsparcia we wdrażaniu innowacji.
KTO MOŻE BYĆ KOORDYNATOREM?
- Koordynatorem może być każdy nauczycie pedagog, psycholog, wychowawca świetlicy, pracownik biblioteki.
JAKIE SĄ ZADANIA KOORDYNATORA?
- Zapoznanie uczniów, rodziców i nauczycieli w swojej szkole z programem mentoringowym.
- Rozpoznanie potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji m.in. w zakresie znajomości języka polskiego, wiedzy z innych przedmiotów, umiejętności społecznych.
- Wybranie wśród uczniów mentorów rówieśniczych i podopiecznych.
- Zarządzanie przebiegiem programu w swojej szkole.
- Przeprowadzenie ewaluacji na koniec roku.
KLUCZOWE ZADANIE TO:
- Zorganizowanie szkolenia dla mentorów rówieśniczych.
- Wsparcie mentorów rówieśniczych w realizacji ich działań.
JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO UDZIAŁU W PROJEKCIE?
Należy wypełnić formularz dostępny na stronie: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeddPTlsXnH9yaeWPX7mtjjSlKneSk7QR5u8uCrF6TXiYgCyg/viewform
TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ
Rekrutacja trwa od 18.11.2024 do 20.12.2024r.