Sylwetka DDU – Doradcy ds. Dostępności Uczenia się w projekcie ASA
W projekcie „Szkoła dostępna dla wszystkich” (ASA – Accessible School for All) została stworzona unikalna rola Doradcy ds. Dostępności Uczenia się (DDU). Funkcję tę mogą pełnić nauczyciele specjaliści, tacy jak psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, terapeuci pedagogiczni czy logopedzi.
DDU to liderzy w swojej szkole lub przedszkolu, którzy identyfikują sytuacje trudne wynikające z rozbieżności między potrzebami uczniów a zasobami placówki. Organizują działania wspierające, zwiększają dostępność edukacyjną oraz wspierają nauczycieli przedmiotowych w stosowaniu włączających metod nauczania.
Rola DDU to:
- Reagowanie na trudności uczniów – diagnozowanie potrzeb i inicjowanie interwencji.
- Mentoring i konsultacje – wspieranie nauczycieli przedmiotowych w tworzeniu dostępnego środowiska edukacyjnego.
- Tworzenie strategii proaktywnych – budowanie kultury włączania i redukcja barier w nauczaniu.
Nauczyciele przygotowujący się do tej roli uczestniczą w kompleksowym procesie szkoleniowym, obejmującym e-learning, warsztaty oraz działania praktyczne. Proces ten pozwala im rozwijać kompetencje uniwersalne, takie jak: diagnozowanie potrzeb uczniów, planowanie interwencji oraz wspieranie całej społeczności szkolnej.
Zapraszamy do poznania szczegółów na naszej stronie i odkrycia, jak Doradcy ds. Dostępności Uczenia się wspierają ideę dostępnej edukacji dla wszystkich!