Szkoła dostępna dla wszystkich

    Interwencje. Czym są i jak je zrealizować?

    Szanowni Państwo,

    w odpowiedzi na pytania i wątpliwości dotyczące tego na czym polegają interwencje i jak zrealizować tą część szkolenia przygotowaliśmy krótki opis tego etapu projektu oraz przykłady w odniesieniu do tematyki warsztatów. 

    ZADANIE: realizacja pięciu wybranych interwencji przedstawionych podczas szkoleń. Sprawozdanie z przeprowadzonej interwencji. Wzór raportu z interwencji dostępny do wglądu w postaci pliku PDF poniżej.
    Czas realizacji tego etapu – 3 interwencje do końca roku 2024 i 2 interwencje do marca 2025

    Czym są interwencje?

    Interwencja to działanie mające na celu wsparcie w odpowiedzi na sytuacje trudne wynikające ze zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. W ramach projektu zaproponowaliśmy Państwu wiele takich działań, np. podjęcie badań przesiewowych w zakresie ryzyka dysleksji, praca z uczniem metodą projektu czy integracja klasy zróżnicowanej poprzez zwiększenie interakcji między uczniami.

    • Interwencja, czyli działanie, jakie podejmujecie Państwo w codziennej praktyce zawodowej mające na celu wsparcie uczniów w uczeniu się, może być skierowana bezpośrednio do uczniów, jak również nauczycieli, a niekiedy nawet wobec całej szkoły. Często dana interwencja może być realizowana na różne sposoby, a to którą opcję zdecydujecie się Państwo zrealizować zależy od sytuacji i możliwości. Poniżej kilka przykładów.
      • Interwencja 2.1. “Wzmacnianie poczucia własnej skuteczności uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o wykorzystanie metody projektów”  może być realizowana poprzez:
        • Działania bezpośrednio z uczniami: praca metodą projektu bezpośrednio z uczniem,
        • Działania wobec nauczycieli: przeprowadzenie szkolenia dla nauczycieli dotyczącego wzmacniania poczucia własnej skuteczności uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o wykorzystanie metody projektów.
        • Działania pośrednie z uczniami: nauczyciele przeszkoleni przez uczestnika projektu pracują metodą projektu z uczniem przy wsparciu uczestnika projektu.
      • Interwencja 3.5. Procedura postępowania dla nauczycieli specjalistów w przypadku samobójstwa ucznia lub podjętej przez niego próby samobójczej, z uwzględnieniem perspektywy międzysektorowej może być realizowana poprzez:
        • Działanie bezpośrednio z uczniami: podjęcie działań wobec uczniów wg zaproponowanego schematu
        • Działania na poziomie szkoły: wprowadzenie procedury reagowania do szkoły, zapisanie jej w rozporządzeniu Dyrektora, przeszkolenie wskazanych w rozporządzeniu osób co do zasad i przebiegu procedury reagowania.
      • Interwencja 4.4. Zarządzanie klasą zróżnicowaną kulturowo może być realizowana poprzez:
        • Działania bezpośrednio z uczniami: zajęcia z uczniami polegające na wprowadzeniu kontraktu klasowego, utrwalaniu jego zasad oraz przywoływaniu ich wobec zachowań niepożądanych. 
        • Działania wobec nauczycieli: przeprowadzenie szkolenia dla nauczycieli dotyczącego sposobów zarządzania klasą zróżnicowaną, zasad wprowadzania kontraktu klasowego i reagowania na zachowania wykluczające.

    Interwencje można realizować indywidualnie, ale również zespołowo. W każdej sytuacji raport z interwencji wypełniany jest indywidualnie przez DDU (nauczyciela specjalistę – uczestnika projektu)

    Kroki jakie należy przejść, żeby zrealizować interwencje?

    1. Wybór interwencji do realizacji.

    Po zakończeniu e-learningu oraz uczestnictwie w warsztatach dotyczących poszczególnych interwencji macie Państwo rozeznanie co do tego jakie interwencje możecie Państwo podjąć oraz które z nich byłby najbardziej korzystne dla uczniów.

    2. Wprowadzenie wybranych interwencji do modułu planowania w aplikacji projektowej ASA

    Wiedząc już co chcielibyście Państwo robić i kiedy, wprowadzacie te dane do modułu planowania interwencji w aplikacji projektowej ASA. Informacje te są orientacyjne i możliwe do edycji. Ważne jednak by je uzupełnić ponieważ to pozwala zespołowi projektowemu zaplanować wsparcie dla Państwa (np. doradztwo z ekspertami z zakresu konkretnych interwencji czy realizację badań ich skuteczności).

    3. Powrót do materiałów na ZPE

    Materiały dotyczące interwencji są dostępne do końca projektu na Państwa kontach na ZPE. Można z nich skorzystać w każdej chwili. Jednak moment planowania i realizacji interwencji jest tym kiedy z pewnością warto to zrobić. W modułach odpowiadających wybranym interwencjom znajdziecie Państwo szczegółowe wytyczne jak należy realizować interwencje (studium interwencji) oraz inne pomocne materiały (przewodniki, zestawy ćwiczeń, wskazówki dotyczące przygotowywania materiałów).

    4. Opracowanie planu działania i konsultacje z ekspertami w ramach doradztwa merytorycznego

    Przygotowanie planu działania na terenie szkoły i potrzebnych materiałów. Zachęcamy do skorzystania z doradztwa merytorycznego. Spotkania z ekspertami aktualnie realizowane są dostępne zgodnie z harmonogramem zamieszczonym na stronie: https://asa.ibe.edu.pl/doradztwo-i-superwizje/.

    Kolejne terminy spotkań będą dostępne od września 2024 r.

    5. Podjęcie działań w szkole wraz z uwzględnieniem ewaluacji skuteczności interwencji

    Rozpoczynacie Państwo działanie w szkole. Na tym etapie realizacji interwencji nasi eksperci są również do Państwa dyspozycji.

    6. Uzupełnienie raportu

    Podsumowaniem realizacji interwencji jest uzupełnienie raportu z jej realizacji. Będzie on dostępny dla Państwa w module planowania interwencji (po wprowadzeniu danych wskazanych w punkcie nr 2). Wzór raportu z realizacji interwencji  dostępny będzie wkrótce.

    Treść raportu posłuży do opracowania katalogu dobrych praktyk.